Bus eller godis

Då var det Halloween igen och nu är det bara att invänta de förbannade ungarna som ska ha godis. För att begära bus är ju helt verkningslöst för dagens snorungar har ju inte lärt sig att busa. Svårt att göra det med en mus i handen eller en joystick. (Förtydligande för de trögtänkta: De har alltså växt upp vid datorn eller TV:n).

Har bullat upp med ett batteri av snask:
- laktosfritt
- glutenfritt
- fiberrikt
- mjölkfritt
- sockerfritt
- nötfritt

Annat gäller för mig beträffande bus. Jag kan lova mig själv att det inte ska bli något bus men så vips så har det blivit det! Hänger av någon konstig anledning ofta ihop med ett par enheter vin...

Imorgon ska jag gå på glitter & glamourfest och jag har valt budgetvarianten: lite glitterspray i grenen.

Ha en underbar helg!

Kram kram

O-ändliga irritationer

Följande scenario:
Jag går in på Apoteket och direkt fram till en apotekare och sträcker fram min lapp där veterinären har skrivit upp vad salvan heter. Apotekstanten försvinner bakom en stund och återkommer med min salva.
Tycker att hon ler lite för sig själv men jag slår bort det. På väg till kassan läser jag på förpackningen:
För behandling av hemorrojder och ytliga ändtarmsirritationer. Sträcker med darrig hand fram salvan till kassörskan och vill samtidigt skrika rakt ut: -Hallå, det är till min hund!!!!

Hur fan uttalar man hemorrojder? En del använder sig mer av hemoröjder och en del kör mer åt hemmoråjder.
Gud vad härligt att få hänge sig åt sådana här djupa tankar...

Ha en fin dag!

Kram kram

Sprakande trosor

I morse när jag tömde tumlaren på min rena tvätt så var trosorna så elektriska att det fullkomligt sprakade om dom. Vad drog jag för slutsats då?
Jo, i det nedre våningsplanet händer det så lite att till och med trosorna får spader!!!!

Woine, woine - hur ska detta sluta...


Skitdag

Kan tänkas att en liten förkylning är i antågande. Näsan rinner och jag fryser. I och för sig bra att frysa för då går det åt energi och då går man ner i vikt...
Vill inte bli sjuk för jag ska gå på en rolig fest på lördag och det vill jag inte missa för allt snor i Småland!

Även om det inte är positivt att tänka så, så tycker jag att det är en riktig skittisdag...
Men den kommer aldrig mer igen - det är glädjande!

Kram på er

Saggig och seg

Lite seg och saggig efter helgen. Fredagen i Göteborg var trevlig men blev väldigt sen (eller tidig). Det förde med sig det goda att lördagen blev relativt tidig i säng och söndagen kunde inledas med 4 timmars hundträning i konstant ösregn.
Jävla land!

Försöker att hela tiden peppa mig själv och hålla styr på tankarna. Det är kämpigt många gånger men jag är så övertygad om att det kommer bättre tider. Jag måste bara bryta ett tankemönster och beteende som jag levt med i många år. Jag behöver inte vara uppslukad av någon annan än mig själv och det känns så konstigt och ovant.
Känslan av att känna mig ensam och övergiven pendlar. I natt har jag sovit ordentligt och sluppit vargtimmarna från halv fyra ungefär. Tankarna blir väldigt stora och hotfulla vid den tidpunkten på morgonen...

Livet är fan i mig ingen räkmacka men egentligen har jag ju så mycket att vara tacksam över och det är nog bara insikten om mitt nya liv som bara måste få sjunka in ordentligt.

Ha en fin kväll!

Kram kram

Nätverk

Nu sticker jag iväg 24 timmar med mitt nätverk. Ska bli så härligt och avkopplande. Den här gången står det design på programmet och jag har en aning om att det kan handla om hotell och inredning. Vidare blir det med all säkerhet god mat och gott vin eftersom vi besöker en nätverkare med egen restaurang.
Precis vad jag behöver!
Tänk vilken tur att en gammal affärsbekant tänkte på mig och ville ha med mig i detta nätverk, just för att jag är jag. Allt som händer har en mening, man ser inte sambandet direkt men till slut. Så här långt har jag börjat ana lite samband men det återkommer jag till senare.

Önskar alla en trevlig helg.

Kram kram


Normala rutiner

Stryktvätt är inte kul. Särskilt inte när den innehåller lakan och stora dukar. (ja, tänk om det börjat på k...då hade det kanske varit lite roligare att stryka).
Nu är det dock gjort och jag känner mig oerhört duktig. Väldigt viktigt att hemmet känns inbjudande och i ordning när känslolivet är i kaos. Struktur är oerhört viktigt om inte så bara för att hålla tankarna på rätt bana. Går hyfsat bra men ibland kommer det stora vemodet över mig och magen vänds ut och in.
Har dock fullt upp och även helgen är inplanerad med både nöje och hundträning. Känns som om aktivitet och tempo är viktigt så man inte saggar ihop i en hög och lipar.
Faktum är att Dr Philsings program igår hjälpte mig lite och det är väl bra att hela idéen med programmet verkar funka.

Solen skiner (åtminstone där jag sitter) och jag är frisk (någorlunda), luktar inte illa och har nog faktiskt gått ner något hekto...

Ha en fin dag!

Kram kram

Framåt

Vad skönt. Idag känner jag lite ilska och det är mycket bättre än ångest vill jag lova. Andra dagen i rad som jag vaknar utan en klump i magen - skönt.
Fortfarande konstig känsla i kroppen men lite grann börjar jag faktiskt känna igen mig själv. Trots skitvädret idag har jag känt små bubblor av lycka och förväntan, blandat med vemod.

Jag börjar helt enkelt kläckas och snart kommer jag ut som en vacker svan - dock med lite för stora bomber...

Livet går fan vidare hör ni!

Kram kram

Sorgearbete

Lever än och tar en dag i sänder. Det känns omtumlande att plötsligt äga sina egna tankar. Att inte behöva tillfredställa klumpen i magen och undra vad gör han nu, vad ljuger han om nu, ska något komma fram idag, hur bedrövligt ska han må idag? Att ha levt så totalt fokuserad på en annan människa förstår jag är så totalt fel. Ingen behöver ha det så, alla människor ska stå för sig själva och sina beteenden. Detta klarar man inte om man är sjuk.
Min lättnad blandas med ilska över hur man kan vara så totalt utan ansvar för sig själv och sina handlingar, samtidigt som jag vet att det tillhör bilden. Gör det ändå så jävla svårt att förstå hur man hela sitt liv bara kan springa när det bränns och klara sig undan med det!

I fredags ville inte tårarna sluta rinna. Det var som en öppnad kran och inget kunde stoppa det. Har egentligen inte gråtit över min pappas bortgång tidigare för jag har inte vågat och orkat släppa fram det. Detta behövdes förmodligen och jag är helt på det klara med att det som pågår just nu är ett sorgearbete och med den en separationsångest av stora mått.

Denna eld måste jag igenom för att kunna bli hel igen och jag kan faktiskt känna små spirande bubblor av lycka korta, korta stunder i magen. Det är härligt och samtidigt så ovant. På något sätt känns det som om jag står bredvid mig själv och ser mig själv men känner inte igen mig själv.

Jag äger mina egna tankar, jag äger min egen framtid och jag är inte ensam! Tack alla underbara människor som stöttar på olika sätt. Mina underbara grabbar som bara dyker upp och finns där. Den underbara hunden icke att förglömma som tvingar mig ut i mörkret. Sökträningen i söndags gick helt fantastiskt bra och jag är så tacksam för att jag har mitt hundintresse att fokusera på.

Ha en fin kväll i mörkret. Tänd ljus och var rädda om era nära och kära.

Kram kram

Solo

Då spelar man solo igen på livets teater...
6 år med en man som tog mitt hjärta med storm är till ända. Det är med sorg i hjärtat jag konstaterar faktum och det känns som om en del av kroppen är amputerad. Men till slut måste förnuftet segra över känslan och definitivt när det gäller frågeställningen "att leva"  eller "dö".
Jag väljer att leva. Ett slut är alltid en början på någonting nytt och jag känner för varje dag att beslutet var rätt och mot en sjukdom kan man aldrig segra. Tack till alla som har stöttat genom åren och åtminstone försökt förstå hur det varit.
Till de andra som har köpt alla lögner med hull och hår och inte tänkt längre än näsan räcker, säger jag bara - far åt helvete!


Livet går vidare och det första på min lista är att ta kommandot över mina egna tankar. Samtidigt som detta pågår käka lite sömntabletter och terrorisera min omgivning med mina tankar och idéer. En ständigt malande är läkande och som tur är förstår människor det som suttit i samma sits. Handlar inte bara om separationer utan kan lika gärna vara dödsfall, sjukdomar eller att ha blivit av med jobbet. Svårigheter tror jag löses bäst genom egna tankar. Man måste ta sig igenom elden själv  men i kombination med samtal och ältande. Inte för länge, arbetet måste också slutföras för att kunna påbörja ett nytt! Därför lovar jag att inte mala längre än kanske 1 vecka till...Stå ut please!

Kram kram


365 dagar

Imorgon fyller jag år och det är rysligt vilken fart livet har. 365 dagar har passerat sedan sist och ska man summera och försöka göra någon slags statistik på hur fördelningen har varit så kanske det ser ut enligt följande:

                                                         Fördelat i procent
Lycklig                                                        11,1
Deppig                                                       11,1
Bakfull                                                        11,1
Kåt                                                               11,1
Hungrig                                                      11,1
Trött                                                             11,1
Full                                                              11,1
Arg                                                               11,1
Ledsen                                                       11,1
Smal                                                             0,0

Ja, jag erkänner. Har varit blond...

Trevlig helg!

Kram kram

Nytt ord

Härligt att få lite respons på sin blogg. Tack för detta! Är det verkligen ingen mer som har en egen tolkning på gårdagens "degskallecitat"?
Rätt bra ord faktiskt degskallecitat, om jag får säga det själv. Eget beröm luktar illa heter det visst men se det skiter jag i!

Idag höll jag på att blåsa ut hela lägenheten på ett kick! Har lånat en liten ångmaskin av en kompis som med hjälp av ånga rengör släta ytor, tex. golvytor. Då får man öppna en kran med en fasligt massa gängor på för att kunna hälla i vattnet som sedan hettas upp och blir till ånga, som sedemera går ut i en slang och ett munstycke.
När vattnet tog slut skulle jag fylla på nytt och noterade att det vid den lilla kranen stod en text. Men fan vilka små bokstäver och synen är ju inte direkt som förut. Då tänker smartson (jag alltså), om det nu är så farligt att öppna kranen så skulle väl varningstexten vara större? Så jag vrider upp kranen och jädrans vad varmt det blev. Het ånga bränns...
Knappen for också upp väldigt snabbt när sista vridningen var avklarad. Hade varit kul att komma upp till akuten med en kran i kranen, om man säger så..

Inför påfyllnadsomgång två läste jag noga och det stod: Varning! Låt kallna i minst 15 minuter innan påfyllning sker. Japp, se det förstår jag - nu...

Slutet gott, allting gott. I fortsättningen ska jag nog hålla mig till den traditionella skurtrasan på skaft.

Ha en fortsatt bra eftermiddag och kväll!

Kram kram

Allmänt pladder...

Har bytt utseende på bloggen. Njuta lite till av naturen och de stackars löv som fortfarande inte släppt taget. Stilmallen heter just naturen och det passar ju bra på ett litet friluftssvin som jag.

Hittade följande lappar i min bråte. Grejer som jag har skrivit ner och tänkt att använda i framtiden till något. Undrar vad?

"Saker blir inte mindre synliga för att man upplever dem i ett sammanhang"

"Människor är som gaffeltruckar"

Undrar hur många enheter vin som hade slunkit ner innan detta kläcktes? Jag vet vad jag menar med det ovanstående. Kul hade varit att få veta hur någon annan tolkar det.

Nu börjar hemmet likna ett hem igen och kan ni fatta vilken enorm glädje man kan känna över att få lägga på en ren badrumsmatta på ett rent golv? En sådan underbar känsla. Undrar om inte det måste firas med lite god mat...det är ju iallafall lillelördag...
Nyttig, god mat menar jag förstås och självklart ska jag motionera innan.

Åt något gott och nyttigt häromkvällen som jag gärna delar med mig av:
Skiva en aubergine i ca 1,5 cm tjocka skivor på längden. Stek mjuka i olivolja med svartpeppar.
Lägg lite hallouimi ost, soltorkade tomater och lite basilikablad på skivan och rulla ihop. Lägg i en ugnsfast form.
Fräs 1 gul lök och 1 vitlök mjuk i olivolja i en kastrull. Tillsätt en burk hela tomater och låt koka 10 minuter. Smaka av med svartpeppar och hackad basilika. Häll över auberginerullarna och smula fetaost över. Skjuts in i ugnen 225 grader 15 minuter.
Gott som bara den!

Ha en fin eftermiddag och kväll. Nu ryker understället fram till kvällsträningen med hunden och till min stora förvåning har det jävla understället krympt i lådan!

Kram kram

Patrik 1,5

Filmen Patrik 1,5 var klart sevärd. Många goda skratt blandade med tårar. Vänninan skämdes när jag satt där och snörvlade och konstaterade lite halvhögt;  -Du måste ju vara allergisk!

Filmen visade på den rädsla många människor har för det okända. När något som inte riktigt passar in i normen för vad som är normalt kryper inpå en. Hur otroligt korkat människor kan bete sig och att det oftast bottnar i en rädsla för vad som händer inom en själv när det okända och ovana kommer för nära.
En film som ganska naket visade hur jobbigt livet kan te sig och vad kärlek och omtanke kan göra för människor i omgivningen samt hur viktigt det är att våga stå för sig själv och den man är.
Att sedan grabben är så otroligt söt och skör så man bara vill krama honom gör inte saken bättre. Där klappade det moderliga hjärtat och det var nog då snörvlandet drog igång...
Se den!

Ny vecka - nya utmaningar! Ska verkligen försöka få till livet denna veckan och komma igång med utomhusaktiviteter igen. Lite Orbitrekk framför TV:n och framförallt tänka på vad som glider in i matluckan. Ja, inte bara tänka utan verkligen se till att det är saker som min kropp mår bra av.
Faktum är att alla hälsoprogram som rullar i TV:ns underbara värld sporrar mig. Så tex. igår hur dåligt man mår av att peta i sig för mycket mackor. Hur uppblåst, däst och trött man blir av den kosten. Som om jag inte visste det redan...
Mera grönsaker till tarmen och minsta möjliga kolhydratintag.

Ha en fin vecka och ta hand om er!

Kram kram


Veckoslut

Ikväll ska jag gå och se filmen Patrik 1.5. Det är mysigt att gå på bio och särskilt när det är filmer som man blir glad av, vilket jag förmodar att jag blir av denna. Är inte speciellt oglad nu heller men som sagt, ett gott skratt förlänger livet och flera goda skratt gör att du får byta trosskydd lite oftare. Det kan det vara värt!

En vecka som formligen bara small till har passerat och nu har jag lovat mig själv att nästa vecka ska jag banne mig vara tillbaka i matchen med Orbitrekk, hundträning och mys med tända ljus. Nu är det snart ordning i hemmet efter renoveringar och grejer och inte sedan juni månad har det varit någon reda. Känns fantastiskt skönt att se ett slut på eländet och få njuta av ordning och reda, dammfritt och inga hantverkare som hänger i fönstrena, varken ute eller inne.
Visst har det varit lite ögongodis men kanske mest för besökande hungriga lystna vänninor...

Jag är ju en luttrad gammal bäver som inte längre yvas av lite luddiga muskulösa lår utan håller tillgodo med ett par blåvita, muskellösa lår...Kraven har sänks betydligt vartefter det egna raset har kulminerat.
Däremot är ju alltid en välfylld plånbok attraktivt, gärna i sällskap med en snygg bil och ett gott rakvatten.

Trevlig helg alla underbara människor och ta hand om er i helgen och unna er lite guldkant på tillvaron.

Kram kram