Efter bröllopet

Såg en helt underbar film igår kväll. Efter bröllopet av Susanne Bier. En dansk film med "vår" Rolf Lassgård i en utav huvudrollerna. Helt underbar relationsfilm med värme, djup, humor, sorg och glädje. Hur allt kan förändra sig och livet tar sig helt nya vändningar och att det mitt i sorgen kan finnas en strimma hopp och glädje trots allt. Sedan är den så himla häftigt filmad. Nära bilder där man själv känner sig så delaktig att man kommer på sig med att glömma både tid och rum. Helt klart sevärd!

Ett litet tips bara, ät inte löksoppa 10 minuter innan du dunsar ner i en biosalong för att se en film som varar i 120 minuter....


Så kan det gå...

De olika stadierna av alkoholintag:

1.
Klockan är strax efter 10 en vardagskväll och du har tagit några glas vin med dina vänninor. Du reser dig för du ska ju upp och jobba nästa morgon. Då säger en av dina kompisar (en arbetslös kompis) att hon bjuder på nästa omgång. Ja vad fasen tänker du, klockan är ju bara barnet.
2.
Det är midnatt, du har druckit mer vin och precis avslutat en diskussion huruvida bartendern är bra i sängen eller inte. Du reser dig för att gå hem men då börjar din inre röst göra sig hörd - jag är ju ute med mina kompisar och vi har så kul. Snart börjar dansen och vad fan, du klarar dig med 5 timmars sömn.
Mera vin!
3.
Ett på natten. Åt helvete med vinet, nu är det tequila som gäller. Du älskar hela världen och dina vänninor allra allra mest. Bartendern är skitsnygg och han är bra i sängen, du bara vet. Aldrig har du heller varit så sensuell och dansat så bra. På väg från toan beställer du in en hel bricka tequila till kompisarna. Du behöver inte så mycket sömn, 3 timmar räcker.
4.
Klockan är två på natten. Nu har du beställt in ett helrör med lakritsshot. Du börjar reta dig på bartendern för han är tykig och ger honom en lavett. Du och dina vänninor bestämmer er för att lämna stället precis på samma gång som vakterna lyfter ut dig. Någon vet ett annat ställe som har öppet ända till morgonen.
Vad fasen, jag får sminka mig lite extra omsorgsfullt imorgon och tugga minttuggummi hela dagen. Jag kan sova igen nästa natt, jag fixar det här.
5.
Fem på morgonen. Förgäves försöker du få tillbaka dina pengar från killen som tatuerat dig (du känner ingen som heter Patrik). Ni drar vidare på efterfest med några underbara 25-åringar som lovar att bjuda på Irish Coffe. Vad fasen, kaffe är bra, du behöver piggna till lite nu.
Det sista du hör innan du somnar på soffan är hur någon skriker - Vi drar till Danmark!
När du kryper ut genom ytterdörren möts du av fyllan (som nu börjar bli bakfyllans) värsta fiende - solen. Det väntade du dig inte va? Du ser folk som är på väg till jobbet eller  är ute och joggar. Din vännina tittar på dig med suddig blick och frågar: Vem fan är Patrik?
Det är i just detta ögonblick man inser, jag är inte 19 år, jag bor inte hemma hos mamma och pappa. Jag har ett jobb att sköta, barn att ta hand om och fy fan, jag ska aldrig mera ta en droppe....


Inför den stundade jaktsäsongen

103665-3
Det är ju väldigt populärt att lägga ut dagens outfit så jag får väl haka på trenden. Jag kör dock en lite annan variant, såhär inför den stundande jaktsäsongen. Detta är en outfit som jag tycker passar både i skog och mark samt även på krogen. Hur tänker jag då? Jo, det pratas så mycket om att efter semestern så är alla äktenskapsrådgivare överhopade med klienter efter semestern. Alla problem som man som par kunde sopa under mattan under en varm och skön sommar kanske på annan ort, nu plötsligt i den grå vardagen gör sig påminda igen. Som man och jaktintresserad kan man då kombinera ett eventuellt klädinköp för att spara pengar (kommer gå en del till underhåll osv) med just denna dress. Bra va!
Jag tackar min goda vän Lena för denna bild och vill starkt dementera alla rykten om att detta är hennes drömprins! Hon gillar nämligen inte grönt...
Ha en underbar torsdag, med eller utan gummistövlar!

Terrorist i litet format

103665-1

Tänk att detta goa lilla barn håller en hel familj som gisslan...
med sitt underbara humör som endast en kille på 2,5 år kan ha.
Pillar på allt, kastar saker, slåss, skriker, vill inte sova, kan inte, vill inte!
Tycker synd om syrran och försöker trösta henne med att det går över. Har för mig eller så har jag drömt att efter 3-års åldern någonstans så var de helt ljuvliga upp till den berömda 6-års åldern.
Eftersom det är min gudson känner jag mitt stora ansvar. Ska därför ta hand om honom när han har lugnat ner sig (i 30-års åldern). Skämt åsido, visst kan ungar vara rent ut sagt vidriga och det är en himla tur att man älskar dem så mycket som man gör och en 2,5-åring stoppar man ju inte gärna tillbaka!

Dagens lilla visdomsord:
Det du kan göra idag, skjut gärna upp det till imorgon får då kunde du gjort det igår!

En liten gråsparv...

Japp, då blev det regimskifte i lagårn. Känns varken det ena eller det andra men visst kan det vara kul att se om något faktiskt kan bli annorlunda. Tänker på skolväsendet, invandringen, arbetslöshet och kriminalitet. Undrar om det blir någon förändring och hinner man isåfall märka det på några år?
Skönt att få se lite mer av Fredrik då jag tycker han påminner om en liten ullig gråsparv på något sätt. Det blir nog bra för Göran också, att få vila ut sig lite på sin herrgård efter många års slit...Finns nog fler som skulle behöva det.

Nu är det bara att köra igång med dagens övningar så man drar sitt strå till stacken. Solsting lär man inte drabbas av idag då det är ganska molnigt och trist väder. Skänker en tanke till Mia med familj som är på Mallörca en vecka. Hoppas de har det helt underbart för det är dom värda!

See you!

Tråkig reflektion

Varför finns det människor som traskar på genom livet utan något som helst ansvar för sina egna handlingar och sitt eget beteende? Som hela tiden skyller allt på andra, ljuger och slingrar sig för att alltid stå med egna ryggen fri. Som konsekvent vägrar att inse att ska något förändras hänger det på en själv och att man faktiskt har ett visst ansvar i sin relation med andra människor. Som avundsjukt betraktar de som verkligen försöker och ibland faktiskt lyckas ändra på något till det bättre. Föds man verkligen totalt utan självinsikt eller är det något man fostras till? Hoppas innerligt att jag fostrat mina barn till att använda hjärnan och hjärtat (känns så iallafall) och att de inser sitt ansvar i livet med relationer till andra människor. Hoppas också till skillnad från mig själv att de lättare ska kunna urskilja "energislukarna" som livnär sig på andra och när de tömt ut de resurserna ser sig om efter nästa offer.
Usch, det var tunga tankar men det är ju inte alltid rosenrött. Idag ska jag lägga all min energi på människor som både ger och tar energi. En härlig lunch på en uteservering med en människa som verkligen är en fröjd att umgås med ska det bli. Positiva tankar, fokusering på det egna välbefinnandet samt en stor tacksamhet över det vackra vädret, att man är frisk samt att de flesta av ens vänner faktiskt är helt jävla underbara!

Så sant som det är sagt:
Den man ligger med får bädda och har man satt yxan i båten så får man ro utav helvete...

Have a nice day!


Singelsläpp Sthlm Cowboys

Idag den 12 september kan ni gå in på www.sthlmcowboys.se och gratis ladda ner deras singel
"Jealous Boy". Det absolut bästa vore ju också om ni kunde boka dem via mig till något trevligt arrangemang...
Fullt ös utlovas och det brukar jag verkligen inte skoja om. Det är allvarliga saker det.

I övrigt en fantastisk dag med urinvägsinflammation. Men jag försöker se det postitivt, det kunde ju vara värre... I den regionen kan det ju ibland hända de mest konstiga ting. Men som sagt plockar man alltid svamp på samma mark så vet man ju i regel vad man får i korgen...

Har förövrigt plockat just svamp  i eftermiddag. Hittade inte så mycket av just kantareller. Däremot älgloppor fanns det gott om. Vidriga små insekter som jag undrar vad fan de fyller för funktion.

Ha en fortsatt trevlig eftermiddag!

Inte min grej

Får väl börja med att be om ursäkt för gårdagens konstiga inlägg. Bokstäver som bara flöt omkring men det gick dock att skönja vad det står om man tittar väldigt, väldigt noga. Ja, ja man lär sig. Nästa vecka ska jag testa att lägga in bilder...(censurerade).
Yoga i all lära. Förkastar inte alls denna form av kroppsutövning tillsammans med alla inre organ men det var inte min grej, åtminstone inte just nu.
Mina nyinköpta mysbyxor och jag åkte glada i hågen till yogan. Pirrigt var det och Fia var lika nervös som jag. Innanför dörren luktade det pepparkaksdeg blandat med liniment. Fia mådde illa och jag blev sugen på pepparkaksdeg. Inne i själva yogarummet var det en rofylld stämning. Mjuka mattor att ligga på, filtar och kuddar, tända ljus och soft musik typ Enya. Vi noterade att alla hade med sig vattenflaskor utom vi. Hjälp, ska man bli svettig var min första tanke!
Sedan kom mästaren (instruktören) in och satte sig som en liten Buddha längst fram (en smal Buddha).
Vi fick lära oss att andas med djupa andetag, in genom näsan och ut genom näsan. Fylla magen och bröstet med luft, lååånga andetag. Det var då det hände...
Mitt i denna totala tystnad och koncentration på andningen släpper någon en brakskit!!! Vad händer sen? Jo, vid nästa utandning drar damen i fråga på med en brakskit till!!! Då ska jag säga att det var nära totalt haveri på min madrass. Tänk er själva att försöka andas genom näsan samtidigt som hela kroppen vibrerar av återhållsamt gapskratt. Visst, jag har förståelse för att sådant kan hända. Slappnar man av så kan det ju hända att även kroppsöppningarna vill vara med.
Sedan var det knähöga hopp på stället samtidigt som man skulle skuggboxas. Då hoppade mina brön ur BH:n och började leva sina egna liv. En sport BH hade varit att föredra samt en vattenflaska...
Övningarna fortskred, ganska jobbiga övningar varvade med den typiska sittställningen med korslagda ben. Raka ryggar, nacken i nacklåset och in med hakan. Det ska kännas som om ni har dubbelhaka sa mästaren, vadå kännas som om...
Man fick också rabbla 2 olika mantran. Jag var tyst, fick inte till det. Lät som indiska maträtter i mina öron.
Avslutningsvis la vi oss ner för den långa vilan. Så underbart skönt och vad händer? Jag somnar! Precis när Fia har tänkt att puffa till mig vaknar jag av min egen snarkning. Så pinsamt men det var så skönt att bara ligga där. Skulle gärna sovit över om jag fått.
Ja, avkoppling var det verkligen men för lite action i mitt tycke. Känner mig redan ganska tillfreds med min själ men ska försöka göra lite avslappningsövningar på egen hand. Ja, så nu är det bara att invänta träningsverken efter övningen som hette "grodan".
Mitt tips - testa själva! Det var en upplevelse i sig och jag kanske gör det igen (om det är gratis vill säga...).

Ha en fantastiskt underbar dag - mitt i livet!


Smittorisk

Vad härligt det är när man märker att saker man själv gör kan påverka andra att göra likadant. Alltid är det nog inte bra saker visserligen. Om jag kan dra 5 tequila på raken så är det ju inte lika kul för den som tar efter och egentligen borde stannat vid själva avslickningen av saltet på näven...
Men när lilla mamsen blir inspirerad av mina morgonpromenader och själv börjar morgonpromenera då är det bra. Hon har även blivit väldigt aktiv på nätet och måste verkligen dela med mig av det senaste mailet som jag såklart tyckte var skitkul!
Ikväll ska jag gå på yoga för första gången, fullständig rapport följer. Har fått lova Fia som också ska följa med att inte fnissa, släppa mig okontrollerat vid ovana rörelser, ja helt enkelt uppföra mig seriöst. Hmmm, jag ska iallafall försöka...
Vidare rapporter kommer om detta!

Kära hälsningar från Bramaputran

Husmorstips 1:
Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
Riktiga kvinnors tips:
Sug ut glassen genom botten på struten, va fan, förmodligen ligger du
ändå på soffan och äter den.
 
Husmorstips 2:
För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
Riktiga kvinnors tips:
Köp pulvermos, det håller ett år.
 
Husmorstips 3:
När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd,
använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
Riktiga kvinnors tips:
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.
 
Husmorstips 4:
Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad
potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
Riktiga kvinnors tips:
Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa
efter mig Riktiga kvinnors motto: Som jag lagar maten, så äter du den
och så vill du ha den.
 
Husmorstips 5:
Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den
håller sig färsk i flera veckor.
Riktiga kvinnors tips:
Selleri? Aldrig hört talas om.
 
Husmorstips 6:
Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
Riktiga kvinnors tips:
På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg,
alltså behövs det inte.
 
Husmorstips 7:
För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din
panna med dem. Dunkandet försvinner.
Riktiga kvinnors tips:
Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande
har huvudvärk, men vem bryr sig.
 
Husmorstips 8:
Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Riktiga kvinnors tips:
Överblivet vin ?????