Julens efterspel

Sista dagen på detta året och då är det dags för en sammanfattning.

Ett bra år i stora drag, så klart har det varit slitigt med mycket jobb, flytt och att inruta sig i en ny tillvaro. Inruta sig, fy fan vilket äckligt ord, jag menar nog mer att försöka få en och en annan bit att falla på plats. Inrutad är det jag strävar mest efter att INTE bli och mår sämst av när jag känner att jag är det.

Nu har jag en lång härlig semester i Indien att se fram emot och verkligen bara få vara, utan telefon, dator, medarbetare som kräver sitt, siffror, säljbudgetar, hundrastning, dåligt samvete för att gymmet inte har fått njuta av min närvaro på väldigt, väldigt länge. Alla måsten - blåser bort över Indiska oceanen...

Visst hade det varit skönt om mitt mål från i somras att ha gått ner 15 kg hade infriats men nu är fallet icke så. Har allltid haft den ambitionen så fort jag bokat en resa men aldrig lyckats. So what?
Inte mycket att lipa över nu utan mer känna att jag vet vad som krävs, gäller bara att komma till den fjärde rutan. Att passera "Gå" är ingen konst men när det börjar bli lite jobbigt, typ på ruta fyra då motivationen tryter, ja då jävlar gäller det att ligga i.

Nytt år, nya utmaningar och jag ser fram emot 2012. Är vuxen (ja, förhållandevis), har fått en viss trygghet i mig själv och mitt liv. Har såklart lite småskit i ryggsäcken men det hör liksom till. Vad ska man annars ägna sig åt? Jag behöver mina Corneliskvällar med rödvin och djupa tankar som går långt innanför skinnet. Annars hade jag ju aldrig blivit den personen jag är idag. Och ärligt talat så är jag rätt nöjd. Ju äldre man blir och ju mer man törs ifrågasätta så förstår man hur många människor det finns som lever på en livslögn och kommer att dö med en livslögn. Likt en blöt badrumsmatta över själen.

Några härliga grejer som jag har ägnat mig åt på sistone och varmt kan rekommendera:
- Biofilmen "Simon och ekarna".
- "Svärdet och spiran". Finns säkert på DVD, jag såg den på TV3.
- Jan Malmsjös julsånger. Kanske känns lite som elfte timmen nu men till nästa jul åker gubben på igen!
- Haft en skön och trevlig julafton med min familj. Nästa år ska dock tomtefan ha ett nytt skägg för nu lyckades det fastna i mina ögonfransar...tomtejävel...Alltså nytt skägg, men inte den sorten som Peter Stormare har i Jägarna 2. Ser ut som en rysk björnfitta à la 1972 som har fastnat i fejset. Förövrigt var filmen riktigt bra.
- Har fått en alldeles egen Keyboard som jag nu ska lära mig spela på. Sedan blir det konsert och turnéplan, turnébuss, sönderslagna hotellrum och hela köret!
- Mia Skäringers DVD, "Dyngkåt och hur helig som helst"
- Att C har köpt en dockningsstation till sin Iphone vilket innebär att Spotify nu är tillgängligt precis överallt i hela huset!

Vi kan lägga till långa skogspromenader, eller korta, men se till att besöka muggen först. Idag kan jag säga att devisen jag levt efter i många år, att allt under en matsked räknas som en fis, inte gällde idag...
Idag kan man säga att måttet var rågat, alla mått...

Men här kommer ett hett tips. Skulle ni hinna få ner byxorna i skogen så använd den vita mossan. Den är fuktig, ren och bakteriedödande. Så med andra ord, får man ta en paus i korvgrillandet så är det inte hela världen, det går att fortsätta med aktiviteten även efter ett litet pass hukande bakom en gran.

Avslutningsvis, ha inga planer på ett inbrott när vi är borta. Huset är larmat, utlånat och minerat. Mina trosor är också med på resan så den lådan är tom, så även C:s låda om någon nu kände ett begär.

Gott slut och gott nytt år mina vänner! Allt kan bara bli bättre eller jävligare!

Kram kram






God jul

Vad skönt att Facebook finns. Så att människor äntligen har funnit en "quick fix" till ett bra liv. Ett litet inlägg så får du 29 eller 11 "gilla".
Facebook är en underbar form av lustgas för så otroligt många människor. Såhär i juletid slår det mig verkligen rakt in i pannan - när du har det så mysigt med familjen, hur kan man eller ens ha tankarna på att göra ett inlägg på Facebook? Borde det inte var så att man har fullt upp med att ha trevligt?

Skitsamma, en stor glädje för många och vad handlar det om egentligen? Bekräftelse såklart! Att få en tumme upp kan betyda otroligt mycket för många som aldrig förut vågat sticka ut. Utvecklingen går framåt och det tycker jag är bra, men man får inte glömma den mänskliga närvaron.

I juletid handlar det inte så mycket om en högtidsfest för Jesu födelse, åtminstone inte i tjockatantens värld men såklart vet jag vem Jesus är, utan det är mer en helg som handlar om familjen. Nu ska jag ju erkänna att jag inte alls känner Jesus, har bara hört talas om honom. Kan kalla honom en bekant.

Visst tänker jag på honom emellanåt eller kanske är det hans farsa - Gud, (har alltid gillat äldre män).
Troende? Ja, absolut. Men när det är jul så ska ska jag erkänna, det är varken Jesus eller hans farsa jag tänker på.
Tänker på min familj, mina söner, hunden, syster med familj, mamma och pappa, C och hans barn, vänner.
Och är jävligt glad över att jag får vara tillsammans med dem alla på olika sätt och vis.

Facerbook i all ära, men ta det på rätt sätt och gör det aldrig till en "quick fix" till ett bättre liv. Finns fortfarande inget som slår en mänsklig närvaro men visst vad härligt att kunna bekräfta en människa genom ett knapptryck "gilla".

Vad vill jag ha sagt? Ha en en underbart god jul och känns den för jobbig, fäll ner pungen och landa...
Det är en dag och går den åt helvete så finns det 364 andra dagar att ha trevligt på!

Kram kram julekram






En kyrklig story i juletid...

Den unge prästen var så nervös inför sin första nattvard så han kunde inte ens prata ordentligt.
Inför sin andra nattvard söndagen därpå, berättade den äldre Ärkebiskopen hur man kunde slappna av.
Han föreslog följande: 
Nästa gång, ta ett par droppar vodka i ett vattenglas och drick det.
Du kommer genast att märka hur avslappnad du blir.

Söndagen därpå gjorde prästen som han hade blivit tillrådd och kände genast hur avslappnad han blev. Nattvarden flöt på fint och han stammade inte alls.
Efter nattvarden hittade prästen ett brev från Ärkebiskopen på sitt rum.

"Käre fader, nästa gång ska ni lägga ett par droppar vodka i ett vattenglas, inte ett par droppar vatten i ett vodkaglas.

Jag tänkte berätta om några fel jag lade märke till, så att de inte upprepas nästa söndag:

* Försök att undvika att luta er mot statyn som föreställer jungfru Maria och speciellt att krama henne och känna henne på brösten.

* Budorden är 10, inte 12. Lärjungarna var däremot 12, inte sju. Och ingen av dem var dvärg.

* Vi hänvisar inte till vår herre Jesus Kristus som "JC and the boys".

* Vi hänvisar inte heller till Judas som en "jävla skvallertacka". 

* Bin Laden hade ingenting med Jesu död att göra.

* Syndarna hamnar i helvetet, inte i hästarslet. 

* Fader vår skall läsas mot himlen, inte genom att göra vågen.

Jag hoppas att dessa saker skall rättas till tills nästa nattvard.

VIKTIGT: Den typen som satt i hörnet på altaret som ni hänvisade till som "bögen" var jag. 

Med vänliga hälsningar
Ärkebiskopen"

Sunt förnuft - var tog du vägen?

Kan lika gärna vara ärlig och erkänna att jag även spelat TP i helgen...Var till och med ansvarig och svarade rätt på utslagsfrågan och såg därmed till att mitt lag tog sista frågan och kunde gå ut som stolta vinnare!

Vidare är det annat än TP som har fått världen att snurra idag. Nummer ett är den avskyvärda våldtäkten där 8 män har förstört en kvinna för livet. Hur fan bara 5 kan anhållas känns lite konstigt?
En hel del av mänskligheten tycks ha helt andra koder och åsikter i hur man lever tillsammans med det andra könet.

Vidare tycker jag det är helt fantastiskt att det ligger ett lagförslag på att tidelag ska förbjudas??? Måste det finnas en lag som förbjuder könsumgänge med djur? Vad är det för sjuk värld vi lever i när människor kliver över alla tänkbara spärrar som finns för etik och moral? Är det inte dags att "den lilla människan" som ändå på något sätt har sunt förnuft, vågar ta upp sin knytnäve ur fickan och reagera?

Jag skiter från och med idag fullkomligt i om jag kallas rasist, för jag har fått nog. Kan inte längre blunda för allt som händer och ursäkta det med allt möjligt, för att just inte upplevas som rasist. Skiter fullständigt i var människor kommer ifrån eller vilken hudfärg man har, men gör man fel och beter sig illa så måste man väl få reagera!
Utan att kallas än det ena eller det andra. Än så länge våldtar jag ingen tillsammans med mina kompisar, snattar inte tillsammans med min familj, lever inte på varenda bidrag som någon "snäll" myndighetsperson har upplyst mig om och inte heller beter jag mig oärligt i affärer.

Nä, fy fasen, idag är jag "feed up" på människor som inte kan bete sig.

Kanske skulle de gå en kurs i hur man spelar TP? Lugnt och fint och alla spelar på lika villkor - eller? Nej, just det. Alla som är allmänbildade har ju försprång och kan svaren på fler frågor, och då blir det ju orättvist och jättesynd om den som inte har skaffat sig kunskap...

Halleluja, bättre att ge sig ut och sparka sönder en busskur eller i bästa fall hitta någon som man kan klå upp och sparka sönder och samman.
Vilken sjuk värld, jag tror den kommer att explodera snart för knytnävarna är på väg upp ur byxfickorna - det är jag säker på!

Kram kram

3-0

Vilken tråkig hockeymatch i lördags. Visst var det kul att HV tog poäng men spelet var inget som direkt imponerade. Största behållningen var i sista minuten när norrmannen i Linköping fick ett riktigt psykbryt. När till och med domaren åkte i isen, ja då höll nog varenda kotte andan på läktaren. Det blir nog inte så mycket mer hockey för den spelaren på ett tag.

Skulle heller inte vilja vara i ledningen för LHC heller, de har det tufft nu. Besvikna supportrar och eftersom jag nuförtiden är så himla insatt i hockey kan jag meddela att LHC:s ledning är kända för att vara lite "upnosed" och istället för att se till att fylla på med eget spelarmaterial underifrån så köper man spelare utifrån för dyra slantar.

Förövrigt tycker jag också att man ska återinföra polotröjor på tränare och annat löst folk som står i båset. Det var mycket snyggare än dagens vita skjortor.

Nu njuter jag av HV:s seger och längtar till nästa lördag när jag ska få se dem igen. C har lovat mig en egen HV-halsduk och jag ska komplettera den med en fin huvudbonad. Det är dags att komma ut nu som en fullfjädrad HV supporter.
C håller på Brynäs så det kan bli spännande framöver!

Nu ska jag slänga mig ner i köket bland kastrullerna. Ska laga rikligt med biff så det räcker till måndagens lunch. Har ätit ute både i torsdags och i fredags, vilket innebär att jag missat en massa avsnitt av "Emmerdale Farm"...

Måste nog ta min medicin igen...hör ju själv hur nördig jag är ...

Kram kram


 


Hockey i mitt hjärta...

I helgen drar jag till Linköping och kollar på hockey. Det är lite jobbigt nu när jag måste fara land och rike runt och följa mitt lag - HV71...
De ligger på andra plats och på lördag när de möter Linköping ska jag mumsa kexchoklad, korv, dricka öl och kolla ismaskinen.
Även nästa helg är det hockey på programmet. Utomhusarena och då möter de också Linköping. Undrar om jag fått en puck i skallen eller vad är det som händer?
Kommer bli svårt att sysselsätta sig i sommar när hockesäsongen är över då jag tycker fotboll är aptråkigt. Kanske inte just spelet men stämningen på läktarna gillar jag inte. Sitta och skrika att domaren ska dö, applådera när någon i bortalaget skadas - nix, det är inte min melodi.
Sedan har spelarna alldeles för långa shorts...
Tacka vet jag hockey, det är en fin publik det men visst har spelarna otroligt mycket för mycket kläder på sig.
Trevlig helg!
Kram kram

Prova på

Idag har jag varit på Qhigong eller hur det nu stavas. En timme, lite väl lång tid (introduktionskurs) men jag skötte mig hela tiden. Inga hysteriska skrattanfall (fast det fanns utrymme för det vill jag lova) och faktiskt riktigt behagligt. Inget jobbigt att behöva byta om eller duscha efteråt, ingen jobbig puls utan bara lugnt och fint men ändå jobbigt. Ett färdigt program sedan när man behärskar konsten tar ca 15 minuter och kan utövas var som helst. Så ser ni en knubbsäl i någon park, på Systembolaget eller i ICA-kön som gör kinesiska saker utan att se ut som en kines, så kan det vara jag!

Funderar på om jag skulle införskaffa en "kineskostym" eller kontakta idioten i Nordkorea (Kim Jong) som tycker han är så snyggt klädd, om han kan avvara någon av sina snygga outfits till mig.

Kommer ihåg en artikel om honom för ett bra tag sedan i Expressen som var väldigt rolig och raljerade kraftigt om hans syn på sig själv och allt gott han gör för denna världen.
Hittade dock inte den men väl en annan grej om honom. Känns väldigt läskigt att veta att en sådan styr ett helt land.

I paritet med Kim Jong så känns Juholt faktiskt helt okej...

Bifogar en länk om dåren, ja inte Juholt alltså utan Kim Song.

http://listverse.com/2010/05/30/top-10-crazy-facts-about-kim-jong-il/