Hann liksom inte med...

Kära Gud, låt inte mig vara den enda som inte har plockat in sina utemöbler, som fortfarande har parasollet ute, gasolgrillen och till och med gasoltuben. Låt mig inte heller vara den enda som inte hann slänga och plocka ner alla vissna sommarblommor, ställa in alla fina krukor för vinterförvaring och inte ens fick in dynboxen med alla dynor och filtar i. Nu är allt begravt under ett gigantiskt täcke av snö och här står jag alldeles förvånad och undrar, vad fan vad det som hände?

Men, det är ganska mysigt med snön och kylan och om jag inte tittar alltför noga så kan jag faktiskt nästan fantisera att allt visst är inplockat och undanröjt...
Tänk om det ska vara sådant här väder ända fram till april? Det känns definitivt inte lika mysigt...

Men, nu tar vi en dag i sänder och njuter av det vi hunnit med istället! Stakar och stjärnor på plats och till helgen åker tomtarna fram. Lyckades till och med hitta en någorlunda snygg adventsljusstake som blev helt okej med lite barr och småkulor i.

Kram på er och frys inte häcken av er!

Julstress

När så äntligen min favoritserie alla kategorier "Helt hysteriskt" drar igång på kanal 9 måndag - fredag, då ballar min TV ur! 18.50 har jag lyckats bänka mig vid två tillfällen och vid båda tillfällena har TV:n slutat sända på just den kanalen! Men jag ger inte upp - jag ska fanimej lyckas se ett helt program!

Julen börjar hastigt närma sig i raketfart eller heter det "renfart" med tanke på tomtens färdmedel? En "renfart" har faktiskt andra betydelser också enligt mitt sätt att se det - även renar måste väl ha gaser emellanåt? Inte för att jag någonsin har haft det men jag har en kompis...

Kommer på mig själv med att bygga upp någon slags inre stress över julen och jag frågar mig själv varför? Har alltid lyckats få upp stakar och stjärnor i fönstrena, om än väldigt sent ibland och kanske till och med inte förrän just på själva första advent men ändå. Har nästan alltid köpt samtliga julklappar två dagar innan julafton (oftast fått lön då) och inte glömt någon vad jag vet. Inte heller har jag behövt svälta en endaste jul för att det inte finns någon mat handlat, och det brukar jag ju också lyckas fixa. Så varför blir jag så julstressad då?

Konstigt fenomen men kanske är det så det ska vara. Snart kan affärerna och kanske främst stormarknader ge fan i att plocka undan julsakerna för man får det ju nedtryckt i halsen precis när man lyckats överleva sommaren. Så låt skiten vara framme hela året så kanske stressen lägger sig.

Inte heller är det kul att köpa något speciellt till jul. Nu för tiden kan man köpa en adventsljusstake för 29:- och hur kul och speciellt känns det? Kulorna är i och för sig fortfarande runda och finns inte i alla färger faktiskt. Har inte sett gula till exempel. Annars verkar det vara poppis i år med enormt stora kulor och det innebär ju att granjäveln måste vara otroligt stor. Vem tycker det är snyggt med stora kulor? Det är sådant vi flickor brukar kalla "pläpps" och det är ingen merit att ha, det vill jag lova!

Däremot är stora stakar snyggt, väldigt snyggt. Ger också en tro och förväntan inför något fantastiskt och det är väl precis det julen ska vara? Ett hopp och en förtröstan att något bra ska komma?
Nej, nu ska jag ta och smaka lite till på glöggen och inse att den här julen kommer att bli bra, precis som det brukar bli och jag behöver inte stressa, för sillen är inlagd, någon har slaktat grisen och pepparkakor har Mor Anna bakat i mängder.
Njuter av min stora stake och är glad att jag denna julen får fira den med C och alla våra barn!

Kram kram

På hemmaplan

Sitter hemma och arbetar på kontoret idag och det är faktiskt jävligt tråkigt. Fördelen har dock varit att lunchen kunde ätas tillsammans med mina gamla kompisar i "Hem till gården" eller "Emmerdale Farm" som typ har gått på TV i 200 år. (Känns det som iallafall). En liten tupplur på maten var inte heller så dumt och det är något som jag verkligen förespråkar. Tror att en liten "powernap" på en kvart gör underverk för kroppen. Lite svårt att få till på jobbet, då jag sitter i ett kontorslandskap med mina säljare och det känns inte lika bra att tuppa av där med halvöppen, dreglande mun och eventuella ljud som kan komma ur kroppen när man slappnar av. Har aldrig hört några från mig själv men vissa kommentarer har fällts om den varan av C...

Har varit i Kolmården en sväng i helgen. Dock inte hos mina kusiner utan på ett vackert pensionat som heter Villa Solliden. Fantastiskt god mat och vänligt bemötande. En kulturhistorisk eftermiddag i gamla marmorgruvor känns kanske inte helt som min grej, men det var trevligt och alltid fastnar det något som man kan briljera med under korsordskvällarna med C.

Ibland vet jag att han tror att jag driver med honom och bara hittar på lite ord som känns bra och det har väl hänt...
men oftast har jag bra koll på de mest konstiga saker. Min hjärna suger åt sig värdelöst vetande och filtrerar bort allt som kunde vara bra, tex. vilka aktier som just nu är bra att inneha, saldot på bankkontot, antal dagar kvar till lön etc. Sådana ting verkar totalt falla bort ur min ärta.

Så nu ska ni veta kära vänner, att den urfula grönaktiga marmorn som man förr kunde se som fönsterbrädor i mormors hus eller som skiva på en fet uppsvälld rokokobyrå är från Kolmården. Den snygga vitaktiga Carrera marmorn är däremot från Italien och se den gillar man inte i Kolmården! Så jag var en äckligt trevlig gäst och låtsades att jag fullkomligt älskar den snorgröna marmorn.

Nu ska jag ta och ägna mig åt lite hushållsarbete. Tänkte glädja min kära sambo med att det kaos som i morse rådde i vårt kök är ett minne blott! Han är lite stressad nu med sin flytt och allt så jag ska vara snäll...
åtminstone idag...

Kram kram


Resa bort

Resa till Egypten är beställd! Operation övertalning med C gick väldigt smidigt, typ två sekunder...
I januari drar vi till något ställe jag inte kan stava till men det ligger i Egypten. Det landet ligger väldigt inklämt bland en massa andra "spooky" länder, men jag hoppas de har tänkt att hålla sig lugna - åtminstone under vår vistelse.

Kul att läsa om landet, matkulturen och allt annat. Har läst att man kan uppleva väldigt annorlunda dofter och det förstår jag när basfödan består av bönor, linser och kikärtor. Så min plan är helt enkelt att äta så mycket som möjligt av den varan och när man tycker det blir lite långtråkigt, lägga sig i barnpoolen (oftast den varmaste) och fjärta loss. Är övertygad om att barnen kommer att älska min hemgjorda jacuzzi! Det blir lite som "Bamseklubben" fast i en helt annan tappning.

I övrigt ska jag bara ligga på en solstol, läsa, sova, äta massor med frukt (och bönor) samt dricka något gott, ofta.
En vecka tycker inte jag kräver så mycket i aktivitetsväg utan bara få vara och göra precis vad man vill.
Så nu när morgnarna känns tunga, mörka och dystra så tänker jag på den stundande resan och blir så lycklig!


Nyfångat

Då har man fångat in ännu en konstig människa i vår herres hage. Den "nya" lasermannen...
Fina bilder på honom idag i våra kvällstidningar. Påminde väldigt starkt om Gollum i Sagan om ringen och det är väl ingenting man går igång på direkt. Man undrar var alla stollar kommer ifrån? Det måste har blivit fler av den varan för nu tycker jag att det är var och varannan dag som folk använder skjutvapen och knivar. Är det här människor som inte fick lära sig som barn att man aldrig springer med en sax eller att det inte finns någon anledning att bära kniv om man inte har finskt ursprung?

Jag känner mig faktiskt äckligt normal och hoppas innerligt att vi inte blir för avtrubbade av alla dårar vi möts av i media. En del människor kan inte leva fritt ibland oss, så är det bara. Det får någonstans dras en gräns. När man på allvar pratar om att en sådan som Flink ska släppas ut vad det lider, så undrar jag om inte den psykolog som anser det borde spärras in?

Visst alla förtjänar en andra chans, men har man tagit en annan människas liv då är väl samtliga chanser ändå förbrukade?
Är det inte bättre att folk som har så stora och sjuka problem hålls inspärrade, medicineras och ändå på sitt sätt kan leva i en någorlunda dräglig tillvaro?

Man kan inte be en lam börja gå eller en blind att börja se. Det är dags att vi inser att alla är inte lika och alla kan inte leva efter samma principer.

Nu ska jag ta mitt snusförnuft och förflytta mig till sängen. Dags att lösa lite korsord och bete sig som en vuxen.

Kram kram

Kung i baren

Har bara en sak att säga i veckans snack om kungen: Han är kung!
Jag tycker han är en prick som gör bra saker och som lätt hade platsat i mitt kompisgäng. Precis som oss andra har han bara ett liv - och tänk er själva att leva med Silvia...
Var kommer hon ifrån egentligen? Är det Tyskland eller Brasilien? Har hon egentligen mustasch?

Visst, vi betalar hans lön men hur många betalar vi lön för egentligen? Betalar hellre till kungen än till nissen på
parksoffan eller arne som som går arbetslös och slår frugan när han lyckas få loss pengar till en Kronvodka.
Eller till alla andra som hellre sover bort sin tillvaro för att dom kan det. Den som inte känner någon som är sjukskriven eller arbetslös och som skulle kunna jobba kan äta sin egen skit. Det är dom här parasiterna som gör att de som verkligen behöver hjälp inte får det.

Såååååååå, om kungen har har haft lite kul och vill ha lite kul. Vem fan vill inte det?

Precis sommånga andra har han dyslexi och han sa kraftigt fel i Arboga när han sa "kära örebroare", men vem har inte sagt fel någongång? Då kan man ju också smaska lite på sin egen skit...

Hoppas nu att Silvia tar det varligt med honom och inte svänger läderpiskan onödigt hårt över hans kungliga arsle...

Kram kram från debattsidan av mig...





Höstajävel

Vaknade såklart med nymålade naglar och det var inte alls så jobbigt att måla om dom som jag trodde.
Kallt konstaterat är Isadoras nagellack skit och YSL bäst! Det är ju kul om det sitter mer än en dag och håller för en snabb pet i näsan.
Tror att det är detta som kallas I-lands problem...

I övrigt är vädret bedrövligt och i morse kändes det väldigt hopplöst när jag körde till jobbet. Varför tycker en del att hösten är mysig? Visst, soliga dagar är helt underbara med hög luft, men hur många är dom och infaller dom oftast när man är ledig?
Nu ska vi ha det såhär jävligt länge med små inslag av snö som slaskar bort och det som stannar är grått, smutsigt och trist. Så vem finner det roliga med hösten? Måste vara självplågare eller människor som älskar att provocera.

Jag ser en fördel och det är att mörkret gör att du kan låtsas att det är städat och dammat, men det är faktiskt det enda. Lyckas man pricka in en helgdag när man hinner utanför dörren och solen är framme kan det också vara okej. I övrigt är det skit.

Väntar på en travvinst eller den där härligt spontana känslan när jag bara bestämmer mig för att nu - nu beställer jag en resa till varmare breddgrader!

Har aldrig haft en längtan efter Egypten. Så fort jag tänker på landet får jag känslan av att magen ballar ur och att det luktar illa. Men vad fasen, jag har varit i Indien och haft både magras och känt på dofter jag gärna sluppit känna, så kanske Egypten kan vara ett resmål för mig? Relativt kort flygresa, lyx till vettigt pris, sol och bad och förmodligen mat. Det börjar luta åt detta hållet faktiskt. Operation övertalning med C tror jag blir en lätt match. Bara jag gör en bra sakframställan kommer det att gå i lås.

Ja, tanken får mig iallafall att känna mig lättare i sinnet och vi får se hur det går.
Ha det så skönt i höstmörkret och här kommer några små tips för att lätta upp vardagen lite:

- Ta med dig sollampa (kvartslampa) till jobbet och montera upp vid din arbetsplats. Kom ihåg, de är livsfarliga och du blir bränd på nolltid. Använd därför solskyddskräm - på jobbet.

- Har du gott om plats, montera upp en helt solarium och sola iförd endast ett par tangastring. Vill du krydda till det lite extra, vänd dem bak och fram...

- Blanda härliga sommardrinkar redan vid förmiddagskaffet. Sno pengar ur kaffekassan och bjud friskt alla på gratis drinkar. 

- Använd rikligt med myggolja som kan kombineras med myggljus. En härlig doft som säkert får alla dina jobbarkompisar att känna sig somriga igen.

- Kör lite "after sun". Hyr in en DJ eller spela själv från mobilen alla trevliga sommarhits som plågade oss i sommar. Vill du var lite extra sommarcool, spela Ghanas greatest sommarhits!

- Sist men inte minst, montera upp ett ställ med Foppatofflor i olika kulörer och sälj till höstpriser.

Klart slut - känner mig redan piggare!

Kram kram


Mörker

Mycket just nu som surrar runt. Inte bananflugor dock, de verkar ha flugit sin kos eller lagt sig i ide för att invänta nästa höst. Där kan ni ligga era jävlar för då bor förmodligen inte jag här!

Spännande saker på gång och jag glömmer att pusta ut emellanåt. Mörkret har kommit - för att stanna i flera månader. Känns verkligen inte speciellt upplyftande och en utlandsresa hade varit skönt att se fram emot.
En sak i taget som jag hurtfriskt säger till andra!

Nu får man inte glömma att lyssna på kroppen och vara en tråkmåns som skiter i att städa, stryka och göra annat som är så viktigt för den gnagande "jag är så jävla duktig känslan". Är man trött ska man sova, så det så.

Inväntar indianer i vassen och har då en tendens att se allt i mörksvart. När till och med något så otroligt viktigt som att måla om naglarna känns som att bestiga Mount Everest (eller tvingas jobba på dagis en hel dag), då är det dags att inse att man är en trött, grinig, medelålders bitch.

Imorgon är jag med all säkerhet utvilad med nymålade naglar, dammigt hem med mycket stryktvätt men med en glädje och tacksamhet över att jag är frisk!

Kram och godnatt!