Ett gott slut...

...låter förfärligt egentligen. Ett gott nytt år låter bra mycket bättre.
Summering av året som gått - ett mycket bra år med många trevliga inslag. Finns mycket jag skulle velat göra men som inte hanns med och det jag inte minns har ju inte hänt. Vilket innebär att jag inte ångrar något.
Önskar er alla ett riktigt snuskigt bra nytt år!
Ta hand om er själva och era nära och kära. Och dom vi inte gillar - ja, dom skiter vi i!
Kram kram

Ny julgrogg

Julen är ingalunda över - har uppfunnit en ny julgrogg! En GJ!
Gin och julmust, is såklart och serveras väl kyld i ett avlångt glas. Inte alls äckligt, inte på långa vägar lika äckligt som en stor tjock man i röda kläder med långt grått skägg som gillar att ha små söta barn i sitt knä.

Kan i första skedet uppfattas som en ren nödgroggg (när det vanliga "späet" tagit slut), men när man väl kommit till - så är det gott! Och det rimmar ju så bra - en julmust i ginen sitter så bra i grenen.

Ja, julen är verkligen inte över! Nu ska jag ta de sista nötterna, knäcka dem mellan skinkorna samtidigt som jag tar de sista äckliga pralinerna ur chokladkartongen och med den lediga hand jag har skrapa ur det sista av ris á la maltan.

God Jul!
 

Tomtenedslag

Nu tror jag bestämt att jag har fått tomtar på loftet...
Längtar redan till nästa jul med min egen rimstuga, juladukningen, tomteframtagningen och sillinläggningen.
Vill inte att julen ska ta slut i år!!!! Vet att tomtarna står kvar på nåder för nu finns det ingenting som hägrar - julhelgen är över. Det är sorgligt och jag har aldrig känt såhär. Kan det vara C:s goda inverkan eller håller jag på att bli gammal och sentimental? Hoppas sannerligen på det första för varken gammal eller sentimental känns som bra ord i mina unga öron...
(Ja, än har varken öronen eller näsan börjat växa - vilket det gör på "old people", så det så)!

Att spela julmusik känns inte äkta och vet ju nu att tomten dyker inte upp fler gånger i år. Tomten kanske kommer fler gånger i år men det är faktiskt inte min sak...

Nu stegar vi mot nyår och nya förväntningar på livet. Hjälp, jag måste nog ta mig en överbliven ekologisk snaps från julbordet och spela en Bing Crosby och verkligen säga hej då för denna gång.

Kram kram julekram

Julefrid

En härlig julhelg att lägga till livets händelser. Lugnt och fint dagarna innan jul. Ingen bakfylla att yvas över på julaftonen (trots egen rimstuga med Gin & tonic) och höll till och med tiden när jag skulle hämta mamma, doppet, currysalladen och den traditionella skaldjursomeletten som man får på köpet med mamma.

Kul kväll och julklappsutdelning med både mina och C:s alla barn och de respektive som medföljde. Högt i tak med julmat och snapsvisor, tända ljus och en skön stämning. Känner faktiskt att detta var jag värd och jag har vett att uppskatta det till fullo!
Juldagen - bästa dagen. Började med att lipa till "Willy Wonka" (Kalle & Chokladfabriken) och sedan avlöste filmerna varandra. Sov lite, åt lite god hemgjord pizza och fladdrade runt i min julklapp (en underbar kimono från Lindex). Lat, lat, lat, urlat dag...underbart!
Annandagen chockade vi kroppen med två långpromenader. Middag med äldsta sonen och invigning av ännu en julklapp - chokladfondue. Smälte Toblerone, grädde och en skvätt konjak och i det doppade vi banan, melon och vindruvor. Sagolikt!
Idag är det jobb som vanligt och jag kände mig ganska ensam på E4:an. Längtar hem till min kimono, soffan och resterna av ris à la Maltan.
Ha en underbar dag och långkalsonger på!
Kram kram

Inget trendbrott...

Nix, inget trendbrott i år...
En GT upphälld, skinkan snart i ugnen och klapparna framme. Nu jävlar ska det rimmas!

Kram 

Juletid

Jag är en stark kandidat till Jerring priset vill jag lova. Har gjort två olika sillinläggningar som är supergoda!
Vidare har jag lyckats prestera ett julgodis som är så gott och till och med känns lite nyttigt, då det är fin choklad och cornflakes i det. Fasen, vad nöjd jag känner mig. Allt är klart till julaftonen. Alla klappar köpta, om det inte blir något litet extra när lönen klingar in och jag känner mig extra snäll...

Till och med hyacinterna köpte jag i så god tid att de har torkat och inte kommer att slå ut. Men de håller i och för sig längre och kommer inte att dofta så starkt. Bara fördelar!

Det enda som är kvar att göra är julköttbullar (mormors recept - hujedamig så mumsiga), städa av lite lätt (det mörknar fort och med tända ljus syns inte damm), griljera den färdigkokta skinkan och försöka undvika köket när C gör sina revben. Han är också jätteduktig och kladdar överallt när han lagar mat. Till och med i lådorna kan han kladda, även i lådor han säger sig inte ha varit...

Har redan klarat av julens tankar på livet under ruset och har därmed minimerat risken att vara bakfull på julafton. Brukar annars ha tankar på livet dagen och natten innan julafton då jag smakar på skinkan och snapsen. Det är också då mina bästa och sämsta rim kommer till. Men i år tror jag faktiskt att den delen redan är avklarad även om man ska hålla på traditioner. Älskar min syrra som för några år sedan klippte av mamma när hon förfärade sig över att jag var bakfull igen - att traditioner är till för att hållas! Kan Jesus födelse firas år efter år så kan väl för fasen jag vara bakfull år efter år!

Nej, jag tror det blir ett trendbrott i år. Lovar inget säkert, kanske kommer mina sura rim att saknas?

Skönt att veta att det är 12 dagar kvar tills jag ska åka till Egypten, särskilt med tanke på att jag är så smal och ljusbrun i skinnet...
Knubbsäl i blåvitt - inte så originellt men kan vara trevligt. C gillar blåvita knubbsälar iallafall och det känns skönt att veta.
Han är för övrigt inte heller så brun i skinnet men jag säger som min pappa alltid sa, vit man ska vara vit.

Om jag nu inte hinner blogga mer innan jul så önskar jag alla en riktigt trevlig jul! För mig är ändå juldagen en höjdare när man kan lulla runt i myskläder, äta clementiner, skinkmackor, dricka julmust och kolla på någon gammal "Sandalfilm", (alltså Jesusfilm) som man sett tio gånger förut - och bara vara...

Julkramar till er alla

Jag säger bara - nice...



Hajmat

Skönt att veta att hajen som mumsar på turister i Egypten fortfarande är på fri fena (känns konstigt att säga fot när den simmar). Hade ändå inte tänkt att bada men tanken kunde ju dykt upp (ah, så fyndigt) men nu är den helt borta. Inte ens en stortå ska i det vattnet och ska jag ge mig ut i någon turistbåt kommer det att krävas många GT innan.

Enda gångerna jag kan tänka mig att bada är när det är så olidligt varmt att man nästan tuppar av eller vid extrem kissnödighet.
C har också badförbud för han har ett ekolod som jag gärna vill behålla...

Ha det skönt i kylan och långkalsonger på!

Kram kram


Julestressen, den julestressen.

Jag har jordens dilemma...
Vet inte om jag ska baka 200 lussebullar eller göra som vanligt och baka 1500 lussebullar? Ska jag satsa på 1000 pepparkakor (fast bara i tre olika varianter: den traditionella tomten, bocken och hjärtat), eller ska jag göra niodubbelsats och köra ett större julbak?

Hur många korinter ska jag sätta i mina egenodlade apelsiner? Kan det vara lagom med ca 10 i varje? Vill ju inte att doften av korinter ska ta över den fräscha apelsindoften.

Sedan har jag ju alla barn som inte får julklappar - hjälp!!! Hur kul tycker man det är att få en halsduk i ylle när man bor i Tanzania? Hur fasen ska jag hinna sticka? Inga problem, jag behöver verkligen hoppa över ett par lunchraster och då hinner man många varv med stickorna och garnet.

Sedan är den stora frågan: Vilken färg ska jag ha på mina egenstöpta stearinljus? Räcker det med rött och vitt eller ska jag även ta lite grönt?

Jag formligen älskar detta julstök! Det är så skönt att sitta där på julaftonen med en förkylning som äntligen vågar bryta ut när jag kopplar av. Mina kinder är äppelröda men av feber men jag har ju ändå gjort allt det där som man ska göra...

Tänk vad många som lider alla helvetes kval såhär innan jul. Visst finns det många som lärt sig balansera upp det hela
och faktiskt kan göra mycket av "stöket" som hör till och njuta av det. Men, tänk vad många som lider av denna kravfyllda helg. Såhär ska vi göra, för det har vi alltid gjort.

Men, som i alla lägen gäller det. Jag själv är herre över min egen skuta (eller kälke) och om jag gör saker som jag inte gillar - vad fan gör jag det då för?

Njut av julens förberedelser men gör det på ditt eget vis. Skit i vad andra gör och bli kanske lite lagom stressad, men vad är det egentligen det handlar om? En vanlig dag, om än Jesus födelsedag, men en dag eller helg fylld av ledighet, eftertanke, en god snaps (som ofta gör att eftertanken får fritt spelrum) och en chans att få träffa alla nära och kära. Kanske även en vidrig svåger, en tjatig svärmor eller en vidrig svärdotter - men vad fasen, se det som en utmaning! Träna in några härliga fraser som kommer att förgylla er jul, tex:

- Du har inte missat många lunchraster du? (Lämpligt till en svåger eller en svärson, kan även funka på en svärmor).
- Skönt att se att du blivit äldre. (Svärmor eller svägerska).
- Tja, nu har man tjänat sin första miljon. (Avundsjuk kusin).
- Ny fru igen? Skönt, för den första verkade ju nästan normal. (Brorsan).

Det blir bra. Förväntningar är bra och det ska man ha men ju äldre man blir, ju mer förstår man vilken inverkan man själv kan ha på förväntningarna. Har fortfarande inte varit med om någon jul, där någon har kollat i mina köksskåp om de är städade, (har inte själv kollat i någons köksskåp), eller om taket är rent eller om fönstrena är skinande rena. Just det här med fönster tycker jag är kul. Varför är det så viktigt med rena fönster? Vi äter inte på dom och med tända ljus och mörker så ser väl inte någon om de är putsade eller inte?

Julen är en härlig tid! Jag älskar Liljeholmen som gör så fina ljus, jag älskar Mor Anna som bakar de allra godaste pepparkakor och jag är glad över att kunna köpa en burk inläggningssill och göra min egen sillinläggning och tycka att det är kul. Att veta att mina pojkar inte kommer hem i jul för att kolla om jag har gjort mina egna pepparkakor, stöpt mina egna ljus, utan för att jag är deras mamma och vi gillar att umgås. Munhuggas och "tjöta" och bara vara sådär goa mot varandra som vi aldrig annars hinner vara.

Kram i julstöket och ta hand om er själva

Trööööött

Om det skulle finnas en tävling om världens tröttaste person så skulle jag definitivt stå på segerpallen. Inte på varken bronsplats eller silver - utan guld! Jag är så trött...

Vet att jag har en härlig ledig vecka att se fram emot i januari men just nu är jag skit, slut. Känns som om jag skulle kunna sova i just en hel vecka. Alla på jobbet snorar och hostar, ligger hemma i feber och det vill jag ju inte. Men ibland skulle det vara skönare om det bröt ut en förkylning så man blev golvad och sedan kunde liksom börja klättra uppåt från noll. Som det känns nu är jag precis som vädret, under noll.

Skönt att det kommit mer snö i helgen. Tyckte det började tunna ut lite. Ett helt dygn fick vi behålla vår snöskyffel, sedan dök "Kalle klåfingrig" upp och snodde den. Väldigt mycket billigare än att köpa en egen men hur fan tänker man?

Påminner mig om när syrran köpt en ny bilbarnstol för många år sedan och någon knackar rutan och snor den och ingenting annat. Hur tänker man som förälder när man sätter sin unge i en snodd bilbarnstol?

Men jag känner mig lugn, alla får äta sin egen skit en dag - även om det tar väldigt mycket längre tid för en del innan de får igen. Känns ändå skönt att veta att det är just så.

Såhär i juletid ska man ju var from, så jag har köpt 24 snöskyfflar och jag sätter ut en varje kväll. Vidare har jag lovat mig själv att inte köra över en endaste vildsint pensionär, varken på parkeringplatsen eller i kön på ICA - även om jag blir vansinning på att de kör som om de vore själva på hela planeten och har mest bråttom av alla på hela jorden.
Jag är from...undrar om det är en sjukdom med symptomen skittrött?

Gäsp, nu är det dags att sätta ut snöskyffel nummer 6 i raden. Önskar jag vore ett tekniskt monster som hade kunnat sätta fast en liten bomb någonstans på den. En sådan där liten, liten bomb som typ bara skulle spränga bort några viktiga fingrar. Hjälp, förlåt, nu glömde jag ju att vara from...

Ha en underbar kväll och sov så gott!

Kram kram