Mexico - here I come!

Ikväll ska jag till Mexico.
-Vaaa??? sa syrran förvånat. Har du råd med det?
- Ingen fara sa jag, kostar bara 150:-.
- Jaha, så det enda är dina russelpengar då?
- Gumman, jag ska till Mexico byn på High Chaparral!

Men det var ändå rätt häftigt, att hon faktiskt trodde ett ögonblick att jag skulle till Mexico. Skulle förvisso gärna resa dit men inte just nu så därför duger Mexico byn alldeles perfekt! Mexikansk buffé (tacos med andra ord), dansunderhållning och lite sång. Förra året var det två snubbar som dansade runt i kjolar. Kommer ihåg att jag tyckte bensparkarna var för låga då det var stört omöjligt att kolla in eventuella kalsonger. (Oj, tant- och snuskvarning på den)!
Kan ju bli annorlunda i år, killarna kanske har lärt sig höga bensparkar.
Alltid så roligt att bli bjuden på fest av min kompis Alex eller Prinsessan Alexandra menar jag. En tvättäkta prinsessa som tyvärr har en prins som inte har fattat att sådan som hon ska inte tvätta bilen, rensa rabatter eller städa. Ja ja , man kan inte få allt här i världen och det hade nog varit jävligt betungande om så varit fallet.

Önskar er alla en trevlig helg med vackert väder och stinna läder (ja, lönen har väl kommit?)
Kram kram

Kurser för kvinnor

Nedanstående kursinbjudan fick jag av min gode vän Bengt. Försöker att inte fixera mig vid att just jag fick den för att vi arbetat tillsammans i många år. Hmmm....



Medborgarskolan välkomnar kvinnor!
Här kommer nu vårens studiecirklar 2007 för kvinnor.
Senaste anmälningsdag - 12 Februari.
Märk kuvertet med kursnummer.

07:6001: Lära sig gå
Konsten att passera ett shoppingcenter utan att "bara" titta in. Övningar med ledarhund.

07:6002: Tydlighetsövning
Hur förklarar jag vad jag vill ha sagt i stället för att säga vad jag egentligen inte vill med förhoppningen att han ska gissa sig till vad jag egentligen vill men inte säger? Träning med yrkesmilitär.

07:6003: Fys-pass
Träning i att lyfta upp och ta bort saker ur handväskan.
Handledare från Ölhävarna lär ut det rätta greppet.

07:6004: Förståelseträning
Han menar vad han säger, trots att du försöker tolka det på ditt eget sätt. Eftersom detta kräver en fullständig omvandling av den kvinnliga hjärnan är detta den längsta kursen.
Leds av fyra professorer och en docent, per deltagare.

07:6005: Insiktsövningar
Du är inte 19 år längre.
Din figur ser inte ut som Victoria Beckhams. Dessa kriterier kommer heller inte att uppfyllas om han ljuger och säger att du ser ut som en ung Victoria Beckham. Fråga inte så slipper han ljuga. Dessutom vill han inte ha en skinnbit som mrs Beckham, han vill ha en kvinna som ser ut som en kvinna. Studiecirkel under ledning av psykolog.
Lokal: Spegelsalen. Frälsningsarméns strängmusikkår spelar lugnande musik i bakgrunden.

07:6006: Tidsplanering
Om vi ska gå hemifrån 18.50 för att hinna till festen, hur ska jag då planera för att vara klar 18.50?
Känd fysiker förklarar tidens gång med studiematerial inlånat från förskolan.

07:6007: Sakletarkurs
Hur hittar jag alla de nya kläderna och skorna i garderoben istället för alla de gamla trasorna? Går Sherlock Holmes metoder att tillämpa i detta fall? Overheadbilder visar lämpliga ställen att leta på.

07:6008: Rutiner - hur får vi in dessa i medvetandet?
T.ex: Söndagar 20.30-21.15 är det Sportspegeln. Varje söndag. Hela året. Det har det varit i minst 30 år.
Minnesträning under ledning av Dr Pavlov.

07:6009: Skrivkurs
För att vara säker på att han ska komma ihåg bemärkelsedagar, skriv "Eva 47 år", "bröllopsdag" o.dyl. på väggalmanackan som hänger på kylskåpsdörren. Du får dina blommor och presenter och alla är nöjda och glada. Praktiska övningar med whiteboard.

07:6010: Logik - vad är det?
"Det bara är så", är det en logisk motivering eller finns det andra, bättre?
Diskussionsgrupp, ledd av Bosse Ringholm.

07:6011: Sexliv efter vigseln - finns det?
Filmvisning. Filmen baseras på verkliga berättelser där äktenskap inte lett till förlamning nedanför midjan.
Efter visningen frågestund. Ledare: Den kände Dramatenskådespelaren.

07:6012: Flexibilitetsreflektion
Kan han någon gång ha rätt? Eller kan han någon gång inte ha fullständigt fel?
Klarläggande föredrag. Ingen frågestund.

07:6013: Bara en styr
I bilen finns endast en ratt. Om du är passagerare kör du inte. Passagerarövning, under absolut tystnad, med ackordsjagande lastbilschaufför. Stor förpackning med pappersnäsdukar ingår.

Underbart och visst känner man igen sig i vissa av kurserna. Ärlighet varar längst...

Blixt Gordon och gänget

Idag ösregnar det och tänka sig vad jag har kommit på?! Det finns hundraser som inte behöver gå ut och gå när det regnar!!!! Alla andra mornar när vi tar vår morgonpromenad så möter vi i snitt åtminstone 3 hundar. Idag inte en endaste!
Däremot passerade jag en skara av sommarjobbande ungdomar som rensar och gör fint i våra rabatter. Eftersom jag bor i stan och ofta rör mig i stan så ser jag dessa ungdomar nästan dagligen. Upphör inte att förvånas över deras nästan hysteriska entusiasm - hoppas de blir färdiga till snön kommer...
Idag stod en och petade med en skrapa på skaft i en brunn, rensade förmodligen mellanrummen i gallret för det brukar ju sätta igen där...nästa snubbe stod och slog med en kratta i en buske. Vet inte om han skulle försöka torka busken med vinddraget ifrån krattan. Den tredje halvdöda saken attackerade lite ogräs i ultrarapid, dock utan kraft eftersom det långa grässtrået vägrade släppa taget om jorden. Såg nästan ut som om han smekte grässtrået...Herregud! Tänk om det är  någon av dessa som en dag kommer att operera in en ny höftkula eller mata mig på långvården eller kanske kommer jag att rösta på någon till statsminister. Klart svårt att tro men det blir ju faktiskt människor av dessa sengångare så småningom, de flesta iallafall.

Ha en underbar dag i regnet och tänk positivt - lite regn och värme gör susen för kantarellerna!

Kram kram

Ord, ord, ord...

Ord som jag för tillfället hatar:
- Ansvar
- Fokus
- Förstånd
- Eftertänksamhet
- Skuldkänslor
- Ekonomi

Ord som jag för tillfället fullkomligt älskar:
- Impulsiv
- Kärleksfull
- Lycklig
- Tillfälligheter
- Dröm
- Sommarvarm
- Småfull

Idag ja, kan ändra sig blixtsnabbt...

Midsommarblöta

Midsommar står för dörren:
Mamma kämpar med barnens midsommarklänningar, flätar hår och försöker samtidigt piffa till sig själv lite. Man vill ju vara sådär somrigt fin på midsommarafton, denna magiska dag. Pappa är bakis sedan fyllan igår. Klart som fan man var tvungen att provsmaka midsommarbrännvinet! Bär av till goda vänners trädgård, sill, nypotatis och nubbe. Klockan tre är det dags för dans kring midsommarstången. då är pappa så packad så han sitter kvar vid bordet. Barnen dansar och mamma låtsas för glatta livet att allt är sååå bra.
Faktiskt är detta ingenting som jag har upplevt, tack gode gud. Sett det såklart men aldrig varit den där mamman. (Jag har lekt pappan...) Nej, skämt åsido, så jävla mycket elände den där fyllan kan ställa till med. Tycker reklamen som nu rullar i någon av köpekanalerna mot alkohol är suverän. Därför en liten moralkaka från en kärring som tänker både dricka bärs och nubbe, ha kul men låt inte alkoholen förstöra en av sommarens underbaraste dagar! Låt den värsta blötan komma utifrån istället och det lär ju bli ganska enkelt då det är lovat mycket regn.
Tydligen ska man också lägga en massa blomster under kudden för att drömma om sin prins. Det skippar jag eftersom det i all växlighet så här års finns något som heter insekter. Har redan min prins och har drömt både ljuvliga drömmar och mardrömmar om och med honom. Är inte heller särskilt sugen på främmande kryp i min säng...
Önskar alla en skön helg i goda vänners lag.


Kram kram


Hjärnan på vinterförvaring

Idag har jag varit med min kära mor på en typisk stormarknad. Då slog det mig plötsligt, att fy fan vad mycket fula människor det finns. Jag vet att det är det innersta som räknas men för det får man väl ändå reflektera över hur många fulisar det finns. Det bästa är också att under denna årstid när man klär sig lite tunnare så verkar det som en del tillsammans med dunjackan hänger in hjärnan i garderoben. Måsta man se helt totalt hopplös ut bara för att man råkar ha shorts och en t-shirt på sig? Vidare vill jag säga till alla män som använder tubsockar i sandalerna, det finns något som heter gympadojor om man tvunget ska ha tubisar.
Gud vad skönt det var att få vara lite elak...

Midsommar närmar sig och förhoppningsvis får vi vackert väder. Alltid roligare att vara full i solsken. Bakfylla däremot ska avnjutas i ösregn med en bra film.

Ha en förträfflig dag och är du på dåligt humör idag och ska handla så välj inte en stormarknad!

kram kram

Uppförsbacke...

Har varit riktig kass på att skriva ett tag men har haft det lite stökigt i privatlivet de sista två veckorna. Ingen kan påstå att mitt liv är tomt och innehållslöst iallafall men nu känns det som om det kunde få vara lite lugnt ett tag.
När man hamnar i tråkigheter har det ännu en gång gått upp för mig vad familj och vänner egentligen är. De är en enorm samlad resurs som bara öppnar famnen och finns där. Stöttar, lyssnar, bryr sig och bara finns där med sin närvaro. Inget skitsnack, inget pjoskande utan får mig bara att inse fakta och handla därefter. 
Jag har lärt mig en viktig sak som jag ägnat mig åt hela livet nämligen att det inte går att hjälpa en människa med sina egna tankar och funderingar, sina egna erfarenheter och slutsatser. Man har sitt eget ansvar för sitt eget liv och vad man gör med det. Det enda man kan göra är att tala om för sin partner eller vän hur man själv ställer sig till dennes beteende. Förändras inte beteendet så är det upp till mig hur jag ska agera. Kan aldrig tvinga den andra personen att agera utan bara mig själv. Så jävla trist men sant! Alla beslut man tar i livet åtföljs av konsekvenser, detta måsta man vara helt klar över. Förstår man inte det och inte heller sin egen del i besluten så har man ett enormt problem, man saknar självinsikt och man saknar förmågan att påverka sitt liv i den riktning man önskar. Trots att man i mångt och mycket inte kan styra saker och ting som händer så kan man iallafall vara medveten om vad som försigår och genom den medvetenheten kommer det ju en insikt om vad jag själv kan göra. Blir jag till exempel arbetslös så måste jag ju se verkligheten och inse att jag faktiskt är arbetslös och med det följer ju en massa andra saker, mindre pengar, kanske måsta jag byta boende, sälja bilen eller vad det nu kan vara. ¨Då är det ju upp till mig hur jag tacklar situationen. Lägger jag ner min själ i att söka ett nytt jobb, byter jag bostad och säljer jag bilen eller tycker jag bara synd om mig och lägger skulden på min arbetsgivare som tvingar mig att ta en massa beslut som jag inte alls tänkte ta eller var beredd på. Alltså min egen insats och mitt eget ansvar över situationen betyder ju allt för hur konsekvenserna blir. Och från början handlade det ju "bara" om att jag blivit av med mitt jobb!
Usch, nu blev det mycket jobbiga tankar som susar i kupan. Nu ska jag ta tag i denna dagen och försöka göra den till något bra. Lyckades halka i veckan (OBS! I nyktert tillstånd) och kanade nerför hela halltrappan och det gjorde förbannat ont. Då slog det mig hur nära jag kanske varit att bryta något och insåg att det finns en massa, massa saker att vara tacksam över. För tänk att ligga med foten i gipspaket över  sommaren med en sjövild schäfervalp
i en lägenhet i stan. Hemska tanke...
Därför mina vänner, man kan inte vara så jävla nöjd varje dag men ibland måste man tvinga sig själv och stanna upp och inse vad mycket man har att glädjas över. Lite tacksamhet kan vara på sin plats. Jag säger som han som sket i pianot, det stämmer inte men kompisen som sket i slasken, han sa att allt löser sig - och det gör det ju!

Kram kram