Semestern är bokad

Balaton eller Balatonsjön (tyska Plattensee) är en sjö i sydvästra delen av Ungern. Sjön är 592 kvadratkilometer stor och därmed den största i Centraleuropa. Den är 77 kilometer lång samt mellan 4 och 14 kilometer bred. Genomsnittsdjupet är 3,2 meter och maxdjupet är 12,2 m.

Balatonsjön är ett populärt centrum för turister och det finns flera badplatser runt om sjön.

Balatonsjön spelar en stor roll i Tåget till Balaton som är en folkvisa med klezmerliknande toner.

Längs med Balatonsjön går en viktig järnväg till Budapest. Denna används intensivt på somrarna under badsäsongerna. Den viktiga motorvägen M7 går också längs med Balatonsjön

Ja, hit ska jag åka på min semester. Ser fram emot folklore, hälsosam kost och livsbringande mineralbad.
Det finns bar på hotellet och om det står bar så är det väl en vanlig bar om än i Ungern?

Har faktiskt ingen aning. En vanlig tjockatanten-grej har inträffat. Som utav en händelse så råkade fingrarna slinta på pedalerna och en 7-dagars vistelse i Ungern var ett faktum. Har aldrig varit där och det känns oerhört spännande. Resan är lång med ett stopp i Prag på två dagar under nerresan. Var vi ska stanna när vi åker hem har jag ingen aning om men troligtvis löser det sig. Jag hoppas verkligen att Praha är det samma som Prag...

Lite känsla av en enkel resa till massgrav infinner sig men så illa kan det väl inte vara? Åtminstone så slipper jag ju kärringarna i jordgubbskön.

Vi tar med oss tennisracketarna och våra gymnastikkläder. En liten klänning och en slips, silvret lämnar vi hemma.
Det blir nog bra säger jag med darrig underläpp. - Nästa år bokar jag, säger C.


Kärringjävlar

Nu är det verkligen högsäsong för kärringarna som toppar ligan.

Jordgubbsförsäljare, oftast eller nästan alltid unga människor som tjänar några ynka slantar på att stå utanför stormarknader och säljer jordgubbar i sina små stånd oavsett väder.
Då hamnar man bakom en kärringjävel! Här kommer alla olika kategorier av kärringjävel:

1) Kärringen plockar och plockar och plockar från alla små lådor och tittar med snipig uppsyn på den stackars tjejen eller killen i ståndet och säger: - Dom här ska JAG ha!
Får till följd att hälften ramlar ut och samlas i påsen och förmodligen är mosade när kärringen kommer hem.

2) Varför är dom dyrare här än i Örebro? (Åk dit då för fan och låt oss betala 5 spänn mer. Obs! Min egen åsikt).

3) Är dom lika fina i botten? Detta är min absoluta favorit. Tror idioten att den stackars tonåringen har varit uppe hela natten och plockat femtioelva lådor jordgubbar och kan garantera att alla jordgubbar är prima? Även dom i botten?


Mig veterligen har det alltid varit så att jordgubbar i försäsongen alltid kommer från Belgien och har en prislapp. Sedan när det börjar närma sig midsommar (antal veckor innan midsommar beror på vädret), är det svenska jordgubbar och de brukar ligga på en 5-10 kronor mer än de belgiska. Sedan sjunker priset ju längre fram i jordgubbssäsongen man kommer. Såklart blir bären sämre eftersom vi aldrig har jordgubbsförsäljare utanför matbutiken i oktober!
I slutet på säsongen blir bären billigare och ska man safta och sylta handlar man nu.

Alternativ 3 på kärringlistan är faktiskt den kategorin av kärringar där jag drömmer om att svinga min handväska i vida cirklar och låta varannan sving landa i kryllpermanenten. Sedan med en ursäktande min köpa upp hela jordgubbslagret till ett överpris och lägga mig över alla lådorna med en lättsam min och lugnt utbrista:
- Ja, de smakar bra, även de i botten...

Skönt att kunna drömma. Det är det som gör att jag kan stå i jordgubbskön och höra kärringarna. Veta vad jag kunde göra och veta att just de här kärringarna alltid vill ha det bästa men inte lyckas att få det. För vill man nå botten räcker det inte med ynka 25 spänn...

Ibland får man ta ruttna bär för att få de fina, och ibland får man ta det onda med det goda, eller som jag oftast känner: Allt ont har något gott med sig!

Kram kram

Snart...

Snart midsommar och de behöver man inte titta i almanackan för att fatta. Räcker att vara ute och njuta av ömsom 22 grader varmt, 11 grader, regn och lite snålblåst på det. Lite småpanik över semestervädret men det får bli som det blir.
Finns ju alltid en möjlighet att ta Finax lån och resa jorden runt - eller inte...

Jag längtar så efter att få vakna utav mig själv och inte väckarklockan. Att kunna se en film som slutar sent utan att känna pressen att man måste i säng för att orka upp. I morse fick jag en tanke att jag skulle ta mina första semesterdagar till att storstäda men som tur är gick den känslan över. Blev rädd för mig själv där en stund.

Nu gäller det att härda ut i en dryg vecka till sedan. Ska försöka göra färdigt så mycket jag kan till SM:et också så inte semestern ska behöva tas till detta. Nu är det sista gången jag kör ett sådant här stort projekt ideellt. Mina dagar som obetald insats är sedan över. Hur många gånger har jag sagt det då? Sedan sitter jag där igen bara för att det är så kul att fixa event och man känner sig såååå duktig när man ställer upp!

Jag älskar verkligen hundar och vill att denna sport ska attrahera ungdomar och vuxna så att vi fortsätter att ha en hög standard på våra hundar med mångsidiga utbildningar och möjligheter att få tävla för den som önskar det.
Ska det fortgå måste dom här arrangemangen attrahera en stor publik och det ska vara en folkfest av stora mått!

Nu ska jag ta och njuta av solen som för tillfället lyser och kanske det slinker ner ett litet eller stort glas smorig Rosé.

Ha en underbar kväll!

Kram kram


Trött och lycklig

En intensiv helg till ända med studentuppvaktningar i fredags och vår egen inflyttningsfest i lördags.
Blev precis som vi ville, trångt med en massa underbara människor som bjuder på sig själva och gör så att det verkligen blev en helt underbart rolig fest. Våra härliga ungar var även de med och det är en skön känsla att vi kan umgås och ha så roligt ihop. Vi är trötta men lyckliga och idag har jag inte varit vaken många minuter under eftermiddagen.
Som tur är blir C alltid rastlös dagen efter kvällen före så han har röjt och fixat och donat och jag har legat i soffan och kört rodel.

Med andra ord kompletterar vi varandra bra!

Idag är jag tacksam och ödmjuk över att just vi har så många härliga människor i vår närhet som skänker oss så mycket glädje! 
Nu ska jag somna om igen och förhoppningsvis lyckas sparka mig sjölv ur sängen imorgonbitti för en promenad även om den håriga prylen är på pensionat.

Sov gott och tack till alla som läser denna blogg och som var med igår.

 


Hallå...

Idag är jag väldigt imponerad av hur folk svarar i telefonen. Ja, inte alla som tur är.
Hur fan kan man svara såhär:
-Hallå...
Okej om man är 3 år gammal men knappast okej om man är 43 eller 59!

Fick ett alldeles fantastiskt telefonsamtal häromdagen av en vuxen man som jag tidigare ringt utan att han svarat.
När jag då svarar när han ringer tillbaka så säger han:
-Ja...
Och inget mera!!!

Tilläggas ska väl också att de som svarar "hallå" oftast säger det med mörk släpig basröst, så man verkligen ska förstå att detta är en orakad slusk som äter med enbart gaffel, rapar högt och ljudligt samt gärna släpper en fis vid matbordet utan problem. (Ja, det sista har väl även hänt mig...).

Jag älskar mina fördomar för oftast är de sanna. De gånger, vilket faktiskt är få kan jag känna djup ånger men i det stora hela så stämmer mina fördomar.

Kan även tänka på människor som aldrig förlåter andra för fel de begått. Detta är oftast en kategori av människor som går genom hela livet med tron att allt de gör själva är rätt. En sned bild av sitt eget beteende och en ständig oro i hela kroppen. Denna typ av människa är såklart inte heller den ofelbar men det är ju mycket lättare att hitta fel på andra än sig själv.
Jag är oerhört tacksam för att jag orkat, vågat och kan leva (trots att det ibland känns sorgset), utan dessa människor.
Som suger så förbannat och inte fattar att livet är en ständig kamp med sig själv. För det är ju precis vad det handlar om. Genom sig själv känner man andra och genom att våga vara sig själv får man ju antingen en accept eller inte. Det är ju genom samspelet med andra man lär sig hur man ska, kan och bör bete sig. Alla är inte stöpta i samma form, tack och lov, och man kan välja vem man vill ha i sin närhet, på avstånd eller i sin säng.

Något har jag iallafall lärt mig, och det är att man inte svarar "hallå"...
----------------------------------------------------------------------------------

Till helgen ska vi ha "Öppet hus med inflyttningsmingel" och det ska bli så kul. Blandning av folk och alla känner inte alla. Detta är det roligaste jag vet! Möten, förväntningar, nya intryck och förhoppningsvis jävligt kul.
Det är gästen som gör festen och med alla underbara vänner, arbetskamrater, ungar och annat löst folk så hoppas jag på en kanontrevlig tillställning.
Men är man i Pippis hus kan väl ingenting gå fel?

Nu ska jag passa på att spika upp lite tavlor. C spelar golf och då passar jag på! Han använder åt helvete för stora spik samt ska ha allting så rakt. Nu kör jag lite på känsla och det brukar bli bra!

Ha en underbar kväll!

Kram kram










Här bor vi!



Visst är det supergulligt?

Ett gäng tuffa killar gick förbi när jag satt på balkongen och då hör jag hur en av dom säger: Vem bor där? (Då ska tilläggas att ingen har bott här sedan 2004). Då svarar en av hans tuffa kompisar hur självklart som helst: -Det gör Pippi!
Det tyckte jag var gulligt och högst oväntat.

Idag på själva nationaldagen har vi firat med att åka till Gränna och käka fisk. Sedan tog vi båten över till Visingsö och där var det hantverks- och matmässa. Och självklart hittade lilla jag prylar att handla...
För att komma över kontanter fick vi hyra varsin cykel och trampa runt på ö-helvetet och leta efter matbutiken. Där kunde vi få ut lite cash. En mycket trevlig dag med kanonväder, till och med i hetaste laget. Jag tackar gud för att det blåser som fan i Jönet med omnejd.

Nu känner jag mig skitduktig som har lagt ut en bild. Det kommer flera, måste ju visa hur fantastiskt vackert det är runtomkring i kommunen också. Det kommer mera...

Kram kram