Semestern är bokad

Balaton eller Balatonsjön (tyska Plattensee) är en sjö i sydvästra delen av Ungern. Sjön är 592 kvadratkilometer stor och därmed den största i Centraleuropa. Den är 77 kilometer lång samt mellan 4 och 14 kilometer bred. Genomsnittsdjupet är 3,2 meter och maxdjupet är 12,2 m.

Balatonsjön är ett populärt centrum för turister och det finns flera badplatser runt om sjön.

Balatonsjön spelar en stor roll i Tåget till Balaton som är en folkvisa med klezmerliknande toner.

Längs med Balatonsjön går en viktig järnväg till Budapest. Denna används intensivt på somrarna under badsäsongerna. Den viktiga motorvägen M7 går också längs med Balatonsjön

Ja, hit ska jag åka på min semester. Ser fram emot folklore, hälsosam kost och livsbringande mineralbad.
Det finns bar på hotellet och om det står bar så är det väl en vanlig bar om än i Ungern?

Har faktiskt ingen aning. En vanlig tjockatanten-grej har inträffat. Som utav en händelse så råkade fingrarna slinta på pedalerna och en 7-dagars vistelse i Ungern var ett faktum. Har aldrig varit där och det känns oerhört spännande. Resan är lång med ett stopp i Prag på två dagar under nerresan. Var vi ska stanna när vi åker hem har jag ingen aning om men troligtvis löser det sig. Jag hoppas verkligen att Praha är det samma som Prag...

Lite känsla av en enkel resa till massgrav infinner sig men så illa kan det väl inte vara? Åtminstone så slipper jag ju kärringarna i jordgubbskön.

Vi tar med oss tennisracketarna och våra gymnastikkläder. En liten klänning och en slips, silvret lämnar vi hemma.
Det blir nog bra säger jag med darrig underläpp. - Nästa år bokar jag, säger C.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback