(Mar)drömssemester

NU jävlar är jag tillbaka! Efter avslutat SM på High Chaparral och besök av min älskade väninna Helene, som rensade min dator - så lyckades jag ladda ner lite bilder. Från en underbart vidrig semester som går till historien. MEN, jag och C viker inte ner oss i första taget utan vi lyckades faktiskt ha trevligt och tröstade oss med att en resa till Indien redan var bokad i vinter...


Här ser vi entrén till hotellet. Ser väldigt bra ut men efter ett par timmar inser man fakta. Detta är "highway to" ett ålderdomshem, stollahem, några scener från filmen "Gökboet", klinik, mentalsjukhus och ett ställe där alla finns som är fel redan på morgonen när de stiger upp.

Här ser vi en typisk vy från gatan in till ett "hotellkomplex". Känns väldigt lite "Sunwing Resort" och väldigt lite inbjudande överhuvudtaget. Här fick jag mina första "flashbacks" från filmen Gökboet och jag lovar, det såg inte bättre ut kvällstid. Då gick den "vackra vyn" direkt över till en "scary movie".

 
Dagens soppa är serverad! Detta är en äggsoppa som serveras tillsammans med en torr fralla som inte är bakad denna dagen, inte heller dagen före eller dagen före den...
Utan smör och definitivt ingen ost.
Här ska noteras att ungrarna inte heller beställde in måltidsdyck ( ingick inte i priset) eller använde de servetter som ingick. Maken till bordskick har jag aldrig skådat och har ingen som helst önskan att uppleva detta igen. Två soppluncher stod vi ut - och då var inte det värsta maten, utan folks bordsskick!

Som tur är insåg vi båda, här gäller det att vidga sina vyer! I 35 graders värme svettades vi ymnigt och vandrade vidare.
Alla ställen utanför"kliniken" var underbara! Fantastisk mat och underbara viner. Den ungerska paprikan som är riktigt stark får dig som inte ens gillar öl, att bara skrika efter en kall öl!


Balatonsjön! Ohh eah! Kunde lika gärna legat vid vilken insjö som helst i Småland.
Torr gräsmatta, glassätande ungar och tatuerade småfeta, helfeta vuxna.
En mjölkgrön sjö som ska vara "helbregdagörande" med alla sina mineraler. Äckligt...


En riktig hit! Att efter Hevic, komma till Budapest - underbart! Trevliga männniskor, trevligt bemötande, ja allt!
En världsstad som ändå lyckats behålla en känsla. Präglat av andra världskriget. Kulhål kvar i byggnader, det som är sönderbombat har man inte byggt upp. Låt oss minnas en förödelse som var vidrig. Att besöka Budapest och inte besöka "House of terrror" anser jag är en skymf. Lipade så fort jag kom innanför dörrarna, fast jag inte förstod språket. Att se fängelsehålan där Raoul Wallenberg satt. Känna lukten i rummet där man torterade fångar. Känna en  hunger efter historien. Det var inte bara "nassarna" som bökade runt i Europa utan även ryssen hade ett järngrepp som inte släppte förrän sent 90-tal.
Det hade jag ingen aning om (fullt upp med skilsmässa, bantning förmodligen, fotbollsskola för någon utav ungarna eller annat som faktiskt är en del av vardagen).
Budapest rekommenderar jag varmt och ta er till Hotell Zara och gå rakt upp mot floden Donau. Den första, bästa svarta man ni er i en öppen bil från 30-talet som kör guidade turer, hugg honom och får en underbar guidad tur i Budapest och upplev både Pest och Buda. Googla på detta - ett tips!



Är man fullmatad av historia, intryck och annat underbart känslomässig "dravel" måste man gå till en pub som heter For Sale Pub på Vámház krt. 2 och bara njuta av stämningen, musiken och interiören. Aldrig sett något liknade och tänker "planka" allt till mitt kommande värdhus här på Aspholmen. (Det kan man faktiskt också googla...).

Sen säger jag bara Prag...
Ett annat land, en annan historia. Vandra i ett musemum. Staden är stor men känns som liten. Mitt starkast minne från Prag: Charles Bridge kl 08.00 utan knappt en människa (är i vanliga fall proppfull av människor). Jag var vaken så tidigt utav en anledning - jag ville hem!

En semester så fylld av upplevelser men så lite vila....
Längtar till Indien men innan dess ska jag leva alla dessa dagarna, som är dagarna med degarna och dagarna man minns...
http://www.youtube.com/watch?v=9vC_GzMe5KQ

Kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback