På tal om...

...det här med självmordsbombare som yrke....

Jaha, yrkesvalet.

Vem väljer att bli gynekolog? En lika dum fråga som en annan fråga som jag tycker är lika dum:
-Vem vill bli miljonär? Alla såklart! Även den torraste lilla miljöpralin som sitter och suger på sina jesussandaler vill innerst inne självklart bli miljonär!

Men vem vill verkligen med handen på hjärtat bli gynekolog? Jag har till och med svårt att tänka mig en vanlig lunchrast med det yrket. Vem vill äta tex. spagetti och köttfärssås? Eller bakpotatis med skagenröra? (Ja, ibland finns det som alternativ på dagens). Nej, det går faktiskt fetbort.

Varför tänker jag på detta? Jo, min klimakteriepolare ska gå till en underredsbehandlare imorgon för att börja sin "golgata" mot klimakteriet. Ingen törnekrans på huvudet imorgon trots att påsken står för dörren. Nej, det får räcka med att behöva ligga där med benen i två väderstreck och försöka hålla fisringen i schack.
Visst, det var jättesynd om Jesus men hade han valt ett annat yrke så kanske han hade sluppit lindrigare undan...

Kram kram

Golgata eller Golgota är en geografisk plats i det historiska Jerusalem och den kulle där Jesus från Nasaret enligt Nya testamentet avrättades genom korsfästning.

Det arameiska namnet Gûlgaltâ som betyder "Skallen" syftar troligen på kullens form. Calvariae Locuslatin och Κρανίου Τόπος (Kraniou Topos) på grekiska har samma betydelse. I kristen tradition uppfattas Golgata som världens centrum, och från detta sträckte korset ut sina armar mot de fyra väderstrecken. Det sägs vara Adams gravplats, och på många framställningar av korsfästelsen ser man Adams skalle vid korsets fot. Enligt den kristna försoningsläran försonade Jesus genom sin lydnad intill döden den skuld som Adam ådragit sig genom sin olydnad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback