Turister i huvudstaden

Då har man varit i Stockholm några dagar och det är riktigt mysigt och avkopplande. Såklart gör man vissa noteringar som jag inte kan låta bli att dela med mig av.

Alla stockholmare är inte på Gotland - och skränar. De pratar högt och breeeeeker. Jag som trodde skåningar tillhörde arten bräkiga men tydligen finns det fler upp i norr. Skillnaden är att här uppe i norr så betonar man inte bokstaven r utan e:et.

Många turister flanerar på gatorna och i Gamla Stan hörs nästan ingen svenska talas. Trevligt, för det är bra för vårt land att utlänningar vill komma hit (på semester räcker bra...).

Besökare från Asien finns det många och jag slås åter igen över hur de rör sig. Vet inte om det är så enkelt att rörelsemönstret hänger ihop med att ett gäng kusiner eller andra släktingar är uppkörda i röven och därmed ger den pingvinliknande gångstilen. Det är säkert ett billigare sätt att resa men jag vet i fan om jag vill vara den som går eller åker svart...

Magen, min berömda, har såklart gjort sig påmind och emellanåt har jag varit tvungen att verkligen fundera på om jag är i Indien eller Sverige. Att jag är i Sverige vet jag nu då Immodium Plus (min kära gamla vapendragare) funkar bra efter ett par kapslar nersköljda med en kall pilsner eller två. I Indien kan man lika gärna käka Pim Pim som Immodium, där behövs det inhemska saker som ser till att all eventuell avföring förvandlas till cement. Det kan man sedan efter ca 2 veckor använda om man ska mura sin grund eller laga stenmuren hemma.

Ikväll är det iallafall en krogrunda som gäller. Det ska bli både Stureplan och Café Opera. Mitt sällskap är fantastiskt trevligt och vi har väldigt lika smak både gällande mat som dryck (och sex). Vi lyckas hela tiden fastna i de typiska turistfällorna och har idag hunnit trycka i oss pizza i Waholm för över 300 kronor. Det var väldigt gott och vi matar varandra med: - Vi är ju på semester, klart vi ska unna oss...
Vi kommer att unna oss hela kvällen och natten lång, det vet jag redan i förväg. Den stackaren ska även behöva tillbringa mycket tid på dansgolvet inatt men det vet han än så länge inget om.

Gröna Lund igår eftermiddag var en riktigt pärs. Varmt, trångt, en jävla massa skrikiga ungar och annat löst folk. Har varit där många gånger förut men aldrig upplevt något liknande som igår. Något ska man ju åka och efter 45 minuters köande åker vi Kärlekstunneln. Mitt resesällskap hade nog lite andra förväntningar än jag då han försiktigt undrar var man lägger av sig kläderna...
Till och med i denna otroligt barnsliga konstruktion lyckas jag bli skrämd av någon docka som helt plötsligt rör på sig. Tur att jag satt stadigt i min stock. Ja, i min stock inte på...
Man guppar nämligen runt i små stockar i en vattentunnel i mörkret.

NU måste jag sluta och börja förbereda mig för kvällen. Vet inte om jag ska ta mina svarta eller turkosa Foppatofflor...

Foppatofflor är skitfult och det är ännu skitfulare på vuxna människor, så jag undrar varför i helvete har denna gummitoffel blivit Sveriges nya nationaldräkt?

Ha det gott i augustivärmen och lev väl!

Kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback