Globetrötter

Amsterdam var grått men förhållandevis varmt. Onsdagen blev intensiv med shopping och en guidad tur i kanalerna. Känner mig stolt och stark över att ha vågat och klarat av en dag på egen hand. Med karta i handen slängde jag mig ut i Amsterdam och det gick bra!
Lite full i skratt över mina turistande medresenärer på kanalbåten som fotade varenda byggnad som guiden visade. Jag som är en luttrad globetrötter vet hur kul det är att komma hem med kameran fulladdad av bilder på gamla hus och grejer och man har inte en susning om vad man fotat och varför.

Amsterdam är trevligt och en dag är alldeles för lite att vistas där. Mat hittar man från alla världens hörn och shoppingen är hur bra som helst. Mitt inköp blev ett par urläckra skor i brunt skinn. Hade man varit intresserad av att shoppa annat, typ röka och lite lattjo svampar så fanns det Smartshops för detta ändamål. Känns väldigt konstigt att kunna titta in i ett skyltfönster där det skyltas helt öppet med rakblad i guld och silver för att göra fina liner med kokainet, rör i både guld och silver för att kunna sniffa i sig skiten. Svampar och annat smått och gott som förgyller somligas vardag och som glatt marknadsförs som "naturliga råvaror". Inget jag saknar i Sverige och tycker det är sorgligt när man tänker på vad människan stoppar i sig, röker och dricker för att undkomma vardagen, antingen för en kort stund eller hela vakna tiden av dygnet. Vilken skruvad värld!

Nästa resa ska bli till London och nu gäller det bara att spika en helg. Det är skönt att fly den grå vardagen emellanåt men jag flyger hellre med SAS än med brass!

P.S Just nu sitter jag på mitt lilla kontor och lyssnar på två fönsterputsare som pratar. Om man säger såhär - alla har inte alla knivar i lådan, alla cornflakes i paketet, hissen går inte ända upp, alla indianer var inte med i kanoten...
Funderar på om jag ska tipsa om Omega 3 som sägs hjälpa upp hjärnkapaciteten lite?
Underhållande dock och vad skönt och befriande att vi inte alla är likadana!

Kram kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback