Våga vägra byta rulle

Lite fritt saxat av tolkningar ur Mayakalendern. Ja, jag har snöat in lite på detta. Finns så mycket tänkvärt och som jag känner stämmer in så bra på mitt liv. Serverar er lite delar då och då för att ni inte ska bli alldeles förskräckta!

Har ni tänkt på hur mycket av problemen i våra relationer som har sin grund i det vi kallar "kärlek", men som egentligen mer borde kallas behovsuppfyllelse? Mycken "kärlek" har hittills gått ut på ett slags köpslående; om jag gör/är det här för dig så förväntar jag mig att du ska vara/göra det här för mig. Och så har vi levt våra liv som i en ständig balansgång. Vaktat både på oss själva och på andra för att bedöma om affärsöverenskommelsen följer de uppgjorda riktlinjerna. Försökt förändra både oss själva och andra om det inte gjort det. Denna slags "kärlek" hör hemma i dualismens värld, i det revirhävdande Djurriket.

Kärlek och krav går inte ihop. Den äkta kärleken kan inte leva och växa inom olika uppsatta ramar. Den måste få växa fritt av sig själv, där den trivs och mår bra. Givandet oss emellan blir bäst när det har sin grund i ett kravlöst och uppriktigt givandets glädje. Den kärlek som inte söker sitt! "Jag gör det här för dig därför att det gör mig glad. Inte för att jag förväntar mig något istället, eller för att jag tycker synd om dig och vill uppoffra mig för dig!"


En av universums grundlagar är att du alltid får tillbaka det du ger ut.
Såväl "positivt" som "negativt". Men inte alltid genast, ibland inte ens i detta livet och framför allt kanske inte av just den/de du gett det till! Därför måste vi se det i ett större perspektiv.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att ni inte ska tro att det har snurrat totalt för mig ska jag berätta vad jag gjort idag. Idag har jag gjort en typisk "man".
Det vill säga: på arbetsplatsen jag är just nu gick jag på toaletten. Detta brukar jag inte göra då det är alldeles för mycket luft kring dörren, ja den sluter inte tätt. Vidare är det ett glasfönster i dörren där man tydligt kan se konturerna av förbipasserande människor. Eftersom jag kan se dem sittande från toalettstolen förstår till och med jag att de måste kunna se även mig. Jag tillhör inte den smalaste på stället (men såklart den snyggaste) och det framkommer också väldigt tydligt vem som sitter på toaletten, (jag har en något rundare kontur).
Skit samma, grejen är att toapappret alldeles snart skulle ta slut och för att slippa byta rulle tittar jag mig omkring och noterar att det finns nya fina, friska rullar på en ställning bredvid toastolen. Tar alltså en ny rulle och river av så mycket som jag behöver (6 meter, stor röv ni vet) och sätter sedan tillbaka rullen i den så kallade reservtoarulleställningen vid sidan. Alltså en typisk man! Vad gör man inte för att slippa byta dassrulle. Till råga på allt fnissade jag lite för mig själv när jag gick därifrån.

Nu önskar jag alla en trevlig helg. Själv ska jag få hjälp med lite skyddsträning av en snygg polisman imorgon och det ser jag verkligen fram emot! Att bli tagen av farbror polisen kanske inte är så dumt trots allt?

Kram kram


Kommentarer
Postat av: Anonym



Du kan ge utan att älska,

men du kan inte älska utan att ge.

2008-11-14 @ 16:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback