Drömfångare

Jag har äntligen köpt en drömfångare. Den är så vacker i brunt och svart. Jag gör allt för att min nattsömn ska bli rofylld för det där med sömnpiller tror jag inte är en bra lösning varenda natt. Nej, ro i sinnet och ett allmänt välmående samt en lugn stund innan sänggåendet tror jag mer på. Bärjar få in en ritual med gradvis nedsläckning, avsminkning och tandborstning och sedan är det viktigt när man rastar hunden på sista. Får inte bli för tätt inpå sänggåendet för friskluften (eller ösregnet) gör ju att man piggnar till. Fan, jag börjar verkligen bli som en gammal kärring! Vaknar i ottan, sover oroligt och måste planera sänggåendet. Känns som hela dagen upptas av tankarna på utebliven nattro.

Fritt snott ur Wikipedia:

En drömfångare är ett indianskt magiskt föremål, som man hänger upp i taket på sovrummet och som då sägs fånga upp onda drömmar. De tillverkades först av
Ojibwastammen i Nordamerika[1], men har nu snabbt spridits till hela världen.

De ursprungliga drömfångarna var ungefär av samma storlek som en handflata och bestod av en smal rot eller gren (främst av viden), som tvinnades till en cirkel, och en sentråd, som flätades till ett nät inuti cirkeln. Nu för tiden finns de dock i alla storlekar och former, även som två korslagda och ihopflätade drömfångare. Drömfångare kan liknas vid spindelnät och ofta sätts en pärla någonstans på nättråden, vilken ska symbolisera spindeln.

P.S Har även köpt en pyjamas. Väldigt mjuk och skön...

Ha en fin dag!

Kram kram


Kommentarer
Postat av: Maggan

I morgon vänder det!!!

2008-11-12 @ 10:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback