Dinkelmjöl och andra fullkorn...

Jaha, då har man lyckats igen...
Födelsedagskalas för mig och äldsta sonen i fredags. Bullens pilsnerkorv med bröd är ju svårt att misslyckas med. Köpte både korvbröd av fullkorn och vanliga och det var bara jag som åt av fullkornsbröden. So far so good.
Sedan kommer vi till äppelkakan med vaniljsås. Dinkelmjöl av fullkorn skulle det vara och så blev det. När jag skar upp kakan strax innan gästerna skulle komma insåg jag tvärt att den är satans torr. Det var typ som att äta finmald wellpapp tror jag. Smakade inte speciellt mycket heller och definitivt inte äppelkaka.
Därför bad jag gästerna att ösa på med vaniljsås. Den var väldigt GI vänlig om man säger så men inte ett dugg ätvänlig. Du har lyckats igen sa syrran och påminde mig om morotskakan med saffran som serverades i våras på den yngste grabbens kalas.
Därför har jag nu bestämt mig för att dra till med en "redi söndamiddag" för familjen. Med stek, gräddsås och potatis samt en GOD efterrätt. Inga mer experiment på ett tag och jag vet ju innerst inne att det alltid är bra att testlaga.
Men hur som haver var gästerna glada och såg fram emot nya kulinariska rätter!

I övrigt har jag mumsat lite för mycket snask i helgen och fick säga till mig själv i morse när det sög efter en macka:
- Nix, din lilla tjockis, nu får du hålla igen lite...
Jag blev mätt ändå och mackan hade bara fått mig att känna mig misslyckad och så hade denna dagen börjat åt helvete. Gick upp jättetidigt idag och promenerade över en timma så det känns faktiskt riktigt bra. Ska försöka behålla denna känslan av total kontroll så länge det bara går, helst ända tills helgen...
Jag kämpar på!
Är iallafall inte ett dugg sugen på GI Äppelkaka...

Ha en bra dag och alla som kämpar med något - håll ut. Belöningen av egen ansträngning är så störtskön...

Kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback