Mintchokladkaka

Satan, då lyckades jätten Glufs Glufs få tag i ett recept på en Mintchokladkaka som bara är så helt ljuvlig...

100 gr smör
100 gr After Eight (12 st rutor)
2 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 1/2 tsk bakpulver

Glasyr:
150 gr After Eight (18 st rutor)

Smörj o bröa en form med löstagbar kant. Smält smöret på låg värme. Ta bort kastrullen från värmen innan smöret är helt smält o rör om så det sista smälter. Lägg i mintchokladrutorna och låt dessa smälta. Rör om till en slät smet.
Vispa ägg o socker pösigt. Tillsätt smör- o chokladblandningen. Rör om eller kör på lägsta hastigheten med elvispen. Blanda mjöl, kakao o bakpulver. Rör ned blandningen o kör på lägsta hastigheten. Häll smeten i formen o grädda i 18 min. 175 grader.
Ta ut tårtan o täck den med de resterande 18 rutorna. Grädda ytterligare 3-5 min. så att rutorna smälter. Ta ut kakan o bred ut den smälta mintchokladen så att den täcker hela kakan. Låt sedan kakan svalna o glasyren stelna innan du tar bort den löstagbara kanten.

Förvara tårtan svalt.

Just själva förvaringen är det lilla problemet för tårthelvetet räcker inte så länge. Sista biten slet sig just ur kylskåpet och slank ner utan några större besvär och nu mår jag faktiskt lite illa...

Va??? Hörde jag ordet GI? Vem? Jag?
Imorgon en ny dag och ingen mintchokladkaka....

Kram o lycka till med baken och baket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback