Middagstips för tjockisar och andra

Gårdagens "lätta" viktväktarmiddag kan varmt rekommenderas. Gör så här:

4 laxfiléer à 150 g
salt & peppar

Blanda samman:
15 cashewnötter
2 msk flytande margarin
4 msk sweet chilisås
rivet skal av 1 lime
2-3 stora vitlöksklyftor

Limesås:
1 dl matlagningsyoghurt
1 msk vitt vin eller matlagningsvin
saft från 1 lime
salt & peppar

Blanda alla ingredienser till såsen och ställ kallt. Sätt ugnen på 250 grader. Salta och peppra laxen och stek i några minuter. Ta upp dem och lägg i en ugnsäker form. Låt svalna något. Hacka och blanda nötter och vitlök samt margarinet, sweet chilin och saften från limen. In i ugnen tills nötterna fått färg. Servera tillsammans med pressad kokt potatis.

För pointsräknarna innehåller denna rätt 7 points.

Jag tog mandel istället för cashewnötter då jag är superallergisk mot cashew. Nu blev det ju inget vin till maten (suck...) utan endast lite porlavatten men jag kan tänka mig att ett lagom kylt vitt  vin skulle varit helt gjutet.

Okej då, lika bra att erkänna. Efteråt slank det ner lite glass och kolasås...
Senare på kvällen rensades också det sista av dippen och nachochipsen. Lyckades också pressa i mig en apelsin. Somnade iallafall inte hungrig!

Ha en bra dag i regnet!
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback