Julgodistips

Verkar som den kommande helgen är en riktig "baka julgodis helg". Delar gärna med mig av ett smaskigt recept. Vill dock meddela de personer som jag ska baka julgodis med på söndag att detta är mitt bidrag till gottebordet. Eftersom några är blonda i sällskapet vill jag förtydliga: Gör inte detta godis på söndag för det ska jag.

Snöbollar:
ca 30 st

200 gr vit choklad
2,5 dl kokosflingor
1,5 msk färskpressad citronjuice

Smält chokladen över vattenbad eller 1 minut i mikron på full effekt (max 800 W).
Rör i 2 dl kokosflingor och citronjuice.
Låt smeten svalna något. Forma kulor och rulla i resterande kokosflingor.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag var också blond upp till ca 5 års ålder. Sedan gled färgen mer över i en leverpastejsliknande ton. Vid dryga 20 kom de första grå och de blev bara fler och fler...
Det är som med kilona. Kommer ett - kommer alla.

Ha en trevlig helg och jula på. Låt husen fyllas av glöggdoft och pepparkakor. Julmusik tills öronen dryper. Levande ljus och tindrande ögon. Röda äppelkinder och små griskultingar som röjer runt i kökets vrå. Sillarna som skvätter runt bland soffkuddarna och den lilla oxrulladen som glittrar i talgbollens sken.
Ack ja, denna julefrid så saligt vacker och mjäll...verkar som det är tur att det snart är kväll...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback