Tips för en lyckad kväll

Kan varmt rekommendera en liten vinprovning i goda vänners lag. Det var trångt, vi dukade upp i sovrummet(?), ja faktiskt var det enda alternativet eftersom vi  var så många. Ingen tjatade iallafall om att få röka inne vilket kan uppkomma när man sitter i köket. Det är väl så självklart att man inte röker i ett sovrum så frågan kom inte ens upp. Vi testade 2 vita och 2 röda viner. De vita var Chateau Bonnet (87:-) och Argento (73:-). Eftersom jag gillar Chardonnay druvan föll Argenton mig i smaken. De flesta gillade båda sorterna. Det första röda vi smakade var Campolieti (79:-) en Ripasso -  tillverkas av skalresterna från Amaronevinerna. Mycket gott vin och prisvärt med tanke på vad Amaronevinerna kostar. Detta var också en klar favorit i testpatrullen. Avslutningsvis en Porcupine Ridge (87:-), gjort på Syrah-druvan. Detta vin fick underbara omdömen - luktar unket, som osten Gamle Ole, fuktig gammal källare mm. Kraftig smak och ett vin som man måste dela med mat och då helst mustiga höstgrytor och kraftiga kötträtter.
Till själva middagen som bestod av fläskfilé med solrospesto och rostade rotfrukter bjöds det en rött vin, Amano Primitivo (77:-). Gott till maten men inte som "pratvin" tycker jag. Därför tvingades man raskt efter middagen koncentrera sig på kaffe och konjak. Konjak går ju även att dricka utan kaffe...
Mycket lyckat och ingen knorrade över att man fick lasta upp en hundring per skalle.
Det mest underbara var ändå att baksmällan helt uteblev på söndagen. Helt chockerande faktiskt!

Här kommer ett tips på lite småplock som man kan bjuda på medans gästerna väntar på middagen:
Serrano- och Prescuttoskinka i tunna skivor
Olika sorters kryddkorvar i tunna skivor
Ädelostfyllda torkade aprikoser och katrinplommon
Oliver såklart!
Kittost skurna i kuber, blandas med fikonmarmelad
Verktyg: Tandpetare och servetter

Ha en nu en trevlig vecka, själv hoppas jag att förkylningar och magsjuka håller sig långt från mig. Verkar annars vara ett vanligt inslag i bekantskapskretsen. Fast med tanke på Maria Borelius så tar jag hellre en rejäl magsjuka än att genomlida hennes sista två veckor. Ack ja, så det kan gå. Tur man inte har så mycket "russel" att hålla reda på så man "glömmer" vilka bostäder man har, hittar kryphål för att slippa skatta för sin förmögenhet eller inte har koll på att det är förbjudet att anlita svart arbetskraft. Fast handen på hjärtat, hur många har inte någon gång gjort det? Jag känner mig själv och många andra... Glöm inte ordspråket:
Man ska inte kasta sten i sina egna glasögon...

Adios!


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hej Gumman!

Det låter som ni hade jättemysigt, Vic M & M tyckte det! Men vad har hänt med oss....jag var inte heller bakis i söndags! och slutade dricka klockan 24, hm vi har väl inte förlorat stinget?

Ringer ikväll eller imorgon
Puss den lilla tanten


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback